- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
180

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Ur Rubens’ verkstad. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

AXEL L. ROMDAHL

skiss till lejonjakten. oljemålning av peter paul rubens.
I Eremitagegalleriet i Petrograd.

icke disponerat för den plastiska
slutenheten utan vill virvla om i målarfantasiens
yrsel, där synerna födas ur vinande breda
penseldrag och ur ljusets och skuggornas
brottande lek. Av denna art är också
kompositionen i Rubens’ skisser, ofta
intressant att sammanställa med den slutliga
utformningen i de berömda stora
mästerverken. Olikheten blir i synnerhet
påtaglig i sådana skisser, vilka icke, såsom
fallet måste vara vid de stora kyrkliga
beställningarna, efter att ha godkänts av
vederbörande uppdragsgivare lagts till
grund för arbetenas utförande, men som
fritt och opåtalt kunnat frångås av
mästaren, när han skred till verket med
sina stora dukar.

En skiss av detta slag är den
präktiga lilla Lejonjakten i Eremitaget i
Petrograd — att jämföra med den kända
målningen i Münchens Pinakotek.
Kompositionen i denna är välbekant: midt i
bilden en ryttare, som av ett lejon slites

ned från sin stegrande vita häst och med
det mörkhyade beduinansiktet blekt av
dödsångest hänger rätt upp och ned
med huvud och överkropp. Tvenne
andra ryttare kämpa för hans räddning, i
det att de på en gång stöta lansarna i
lejonets nacke, mot vilken de sammanstråla
som ekrarna mot hjulnaven. Hålen i
ryttargruppen täppas, till vänster av en
halvliggande man, som med svärdet
värjer sig mot en lejoninna, till höger av
en på marken utsträckt döende.
Figurgruppen bildar en rektangel, som utfyller
hela bildytan med undantag av en
fjärdedel till vänster. De övre figurernas
huvuden befinna sig på samma höjd och
midt över de tre nedres, så att det
uppstår tre vertikala axlar inom gruppen.
Den önskvärda brytningen av
symmetrien vinnes genom en från vänstra sidan
inrusande man.

Denna slutna och samlade
komposition har sannolikt icke uppstått utan in-

180

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free