- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
205

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Vem hon var. Ett Wertmüllerporträtts historia. Av Ernst E. Areen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VEM HON VAR

stavelserna i föräldrarnas namn — gjorde
med tiden både sig själv och sin fader
heder. Han kom vid unga år till
Sve-rige, genomgick krigsskolan på Karlberg,
deltog sedermera med utmärkelse i alla
svenska fälttåg i början av 1800-talet,
adlades 1816 och avancerade slutligen
till generalmajor och förste adjutant hos
Carl Johan.

Men hur skall man förklara, att
Armfelt — som traditionen inom Clairfeltska
släkten förtäljer — skänkt sin naturlige
son ett porträtt av Charlotte Eckerman
med uppgift att det skulle föreställa hans
mor? Jag medger att detta skulle vara
en ganska svårlöst gåta, om man haft
att göra med en mera noggräknad och
mindre komplicerad karaktär än »Sveriges
Alcibiades», samt om det funnits svart
på vitt på, att tavlan verkligen på detta
sätt kommit i Maurits Clairfelts ägo. Det
är nämligen icke alls otänkbart, att por-

trättet först efter Armfelts död av dennes
arvingar överlämnats till Clairfelt.
Armfelt hade aldrig gjort någon hemlighet
av sitt förhållande till m:lle L’Eclair
och dess följder, varför hans närmaste,
vilka kanske endast visste, att de båda
porträtten avbildade någon, den avlidne
en gång »närstående» dam, måhända
antagit, att det föreställde henne, och
sålunda handlat i god tro, när de skänkte
hennes son det ena exemplaret.

Till sist ett par ord om Armfelts
eget porträtt »i den skytiska dräkten».
Originalet — även detta en present av
Wertmüller — är av kassaboken att
döma något större än de i november
1784 utförda kopiorna och finnes nog
fortfarande på Åminne. Den ena kopian
äges av Nationalmuseum — för
närvarande deponerad i universitetshuset,
Uppsala —, den andra tillhör greve Piper
på Ängsö i Västmanland.

MAURICE CLAIRFELT SOM AMOR.
OLJEMÅLNING AV A. U. WERTMULLER. PARIS I 786.
Tillhör bankiren Alfred Berg.

Denna uppsats ingick i en handskriven festskrift till professor August Hahr på hans femtio,
årsdag.

205

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free