- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
285

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - John Forsell. Impromptu till hans avsked från operascenen. Av Ture Rangström - »Aladdin» paa det kgl. Teater i Kjöbenhavn. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JOHN FORSELL

stadier av lyrisk flykt som ligga däremellan,
än vad mina prosaiska ord kunna göra!

Ni återfinner denna manliga stilfullhet i
John Forsells sceniska skapelser. Ni har
sett dem alla, från Barberaren till Hans
Sachs, från Rigoletto till Wotan, från
One-gin till Arnljot! Ni känner hans dramatiska
karakteristik! Det är icke genom ett
överflöd av objektivt skildrade typer som hans
sceniska bana har fängslat. Hans
dramatiska framställning har helt igenom ägt den
subjektiva personlighetens prägel, och hans
personlighet har kanske icke alltid fatt rum
inom de givna måtten. Men över alla
mått och förstockade mätstockar lyste alltid
den individuella stilens märke.

Det är främst energimänniskan den
till sista gesten, sista blodsdroppen av
vilja, spänning och handlingsdrift laddade,
som John Forsells konst har framfört. Även
hans mjukt lyriska gestalter äga denna
betonade livsintensitet. Hans dramatiska
instinkt har också det suveräna uppgående i
vaksamhet, elastisk iakttagelse och
skarpblickande sovring, som på ett särskilt sätt
nyanserar sydländsk konst. Denna brinnande
överlägsenhet över materialet har framför-

allt gjort honom till de demoniska
karaktärernas lysande tolk. De sceniska
rovdjuren, Jago, Scarpia, har han levandegjort
med en virtuositet utan like, och även
framställningarna av det rena gemytet, Wolfram,
Hans Sachs, ha dragit fördel av den strama
hållning och andliga spänstighet, som är
nerven i hans konst. John Forsell har ägt
den sceniska noblessen framför de flesta
germanska sångare — ett enda lysande
exempel: hans Almaviva!

Utan kunskap ingen still Det är John
Forsells eminenta kunnande som hand i
hand med stilkänslan och intensiteten givit
myndighet åt hans sång. Hans
sångar-gärning har också varit en enda flammande
kamp mot all inhemsk lyrisk dilettantism
och slentrianens tonande slapphet. Han
har haft modet att bryta traditionen
— och han har ägt kraften och
uthålligheten. Denna insats i vår tonkonsts
utveckling är icke hans minst betydande —
och vid hans sångaravsked hälsa vi honom
icke endast som den geniale
scenframstäl-laren och virtuose sångaren utan även som
musikern med mannaviljan, banbrytaren
och föregångsmannen.

»ALADDIN»

PAA DET KGL. TEATER I KJÖBENHAVN
Af CARL BEHRENS

EN NYLIG stedfundne
Opfö-, reise af Oehlenschlägers
dra-’ matiske Eventyr Aladdin i
Kjöbenhavn havde en bestemt
Forudsætning: Skuespiller Johannes
Poulsens Rejse »gennem de fagre Riger» i 1915.
Denne Rejse, som han har skildret i sin
kendte underholdende Bog, aabnede hans
Blik for Orientens Farverigdom, og han
kom til at tænke paa, at en Digtning som
»Aladdin» egentlig endnu aldrig havde
faaet den blændende sceniske Ramme, dens
Eventyr-Kolorit fortjente.

Da han atter var vendt tilbage til
Danmark, besluttede han som Iscensætter og
Fremstiller at löse den Opgave, der havde
staaet for hans Blik under Rejsen i
Orienten. Mange og langvarige var Forbere-

delserne, uventede Forsinkelser intraadte,
saa talrige Opsættelser, at man næsten var
begynt at tvivle.

Men da »Aladdin», fordelt paa to
Aftener med en Uges Mellemrum, i alt 30
Afdelinger, omsider i Februar kunde gaa
over Scenen, var det, som om en hel ny
Iscenesættelseskunst bröd sig Vej, som om
gamle stivnede og skimlede Traditioner paa
en Gang brast, og en ny Farveskönhed og
Farveglæde, en ny Fantasikunst holdt sit
Indtog paa Scenen.

Johannes Poulsen fandt i sit Forsög
paa scenisk at genskabe den Orient, han
paa nært Hold hade beundret, tre gode
Hjælpere — paa Dekorationernes Omraade
Svend Gade og Thorolf Pedersen, paa
Kostumernes Kay Nielsen, den unge Ma-

285

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free