- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
286

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - »Aladdin» paa det kgl. Teater i Kjöbenhavn. Af Carl Behrens

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CARI, BEHRENS

JOHANNES POULSEN SOM ALADDIN.

ler, der som Illustrator har vundet Ry i
England. Gennem Samarbejde med disse,
hver paa sit bestemte Omraade idérige og
energiske Personligheder formedes denne
»Aladdin»-Opforelse, som — hvilke
Randnoter man end vil föje til dens Text —
dog betyder et dybt Skel i dansk
Iscenesættelses Historie, en ny Landevinding for
Teatrets Udtryksmidler.

Over det tildækkede Orkester hævede
sig mægtige Trappetrin, der inddrog den
ellers saa döde Forscene i Handlingen,
og disse Trappetrin forlængedes i enkelte
Hovedoptrin, som det store Torv, de 40 sorte
og 40 hvide Slavers Ankomst og
Slutningsscenen helt op mod Baggrunden som
en mægtig Trappeopbygning, der kom til
at virke med orientalsk Brogethed, med
Folkestimlens summende Liv og
Massevirkningens farveglitrende Uro. Det var

en overvældende Kolorit, som betog vort
Blik.

Men fra disse »Aladdin»-Aftener
erindres ogsaa andre Scener: Gulnare
syngende i sit Kammer, medens Himlens
Farver udenfor changerer. Eller det
orien-talsk-uhyggelige Effekt-Optrin ved Skafottet
med den kæmpenöje Böddel, hvis Sværd
törster efter Blod. Scene efter Scene
rulledes op, alle levendegjorte ved mange
smaa sindrige Træk, mange fint udtænkte
Enkeltheder i Anordning og Gruppering —
f. Ex. de to Divan-Optrin, hvor Morgianes
Bortgang ned ad Trappen, smaaskændende
og halvt hoverende over sin Bedre-Viden
var et udmærket Paafund. Dekorativt
virkningsfuldt var Slottets Flugt, medens
Lampens Aand som en mystisk indisk
månge-armet Gud i Rög og glödende Dampe
mest af alt var et kuriöst Effektnumer.
Ringens Aand dannede hertil en malerisk
Kontrast.

Selve Digterværket holdt ikke helt Stand
mod denne dristige Udfoldelse af
Dekora-tionskunst. Oehlenschläger maatte ofte
vige, hvor man gærne havde önsket, at
hans Digterord skulde have sejret over de
ydre Virkninger — f. Ex. afsvækkedes
Aladdins skönne Slutningsord til det rene
Ingenting. Fremtiden vil maaske en Gang
bringe en i dekorativ Henseende
simplificeret Opforelse, hvor Hovedvægten er lagt
paa Digterordet og Skuespilkunsten — en
Vej, Johannes Poulsen enkelte Gange selv
var inde paa, som i Scenen mellem
Aladdin og Apotekeren, der — af praktiske
Grunde — spilledes foran et nedrullet
Mellemtæppe paa Trappen over Orkestret.
Her anede man de nye Muligheder for en
Aladdin-Opförelse, der ogsaa vilde give
Skuespillerne, hvad der tilkommer dem.

Thi det kan ikke nægtes —
Skuespilkunsten led under de dekorative Ar*
rangementers altoverskyggende Magt. De
spillende blev ligesom trykkede af denne
minutiöse Iscenesættelse, der med sine
Optog og Danse lagde Beslag paa megen Tid,
blev undertiden Statister i Stedet for
handlende. Noget andet er, at disse
Massevirkninger og koreografiske Anordninger
i deres Art var ualmindelige — naar hele
den store Trappe fyldtes af jublende
Skarer i orientalske Dragter, straalende belyst,
eller naar der ved Bryllupsfesten udförtes
arabiske og hinduske Danse, var der en

286

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0318.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free