- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjuguåttonde årgången. 1919 /
632

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Freskobilderna i Lo Scavo Gargiulo nära Pompei. Av Cecilia Wærn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CECILIA WÆRN

FIGURER TILLHÖRANDE DIONYSOSFIRAN DET. DIONYSOS OCH KORE.

Rizzo1; rikt dokumenterad och
illustrerad med ett omfattande
jämförelsematerial (med många bilder av de
förtjusande stuckerna och småtavlorna från
det farnesinska huset, nu i Museo delle
Terme i Roma).

Och det må alla veta, att tydningen
av denna egendomliga bildvärld
erbjuder dunkla punkter för den
konstintresserade dilettanten (som noga aktat sig
för att läsa Rizzo på förhand!). Den
härliga bevingade gestalten t. ex., varför
vänder hon sig så vredgad bort från den
knäböjande kvinnan t. v., som ser ut
som om hon med böner ville beveka
henne? Och vem vill hon straffa med
sitt gissel? Icke den halvnakna knä-

1 Om denna avhandling säger prof.
Martin Nilsson (i brev till mig) att han i huvudsak
sluter sig till Rizzos tolkning. Dock erbjuder
den dunkla punkter.

böjande unga kvinnan till höger, som
det ser ut här. Den bevingade svänger
i verkligheten sitt gissel i ett tomt
väggfält i hörnet. Och varför kastar sig den
förtjusande halvnakna så övergivet
förtvivlat i skötet på sin något äldre
väninna? Ar hon ändå rädd för den stränga
vredgade? Och vem är den mörkklädda,
bakom den dansande, som ser sä
modern ut, som så mystiskt smyger sig
undan? Är handlingen gemensam för dessa
fyra? Sanningen att säga ger icke Rizzo
svar på alla dessa och andra frågor om
de enskilda figurernas innebörd. Han
vill icke vara någon förare, som å tout
prix ’förklarar’, utan en exeget som
tolkar de förnämsta grupperna och
figurerna var för sig — med ovannämnda
allmänna häntydan på den försvårande
omständigheten att man icke kan vara
säker på att figurerna här förekomma i

632

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1919/0692.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free