- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
67

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Sankt Göran och Bernt Notke. Av Hans Wåhlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sankt Göran och Bernt Notke

Görans lans har genomborrat hans nacke,
och nu galopperar stridshästen fram
över honom, medan ryttaren lyfter svärdet
till banehugget. Den väldiga rörelse,
med vilken han reser sig mot sin fiende,
är den redan slagnes sista
kraftansträngning, och de strama linjerna kring käftarna
röja mera av dödsångest och ilska, av
den fallnes lust att ännu i
dödsögonblicket skada sin motståndare än av
övermäktigt hot. Till och med hästen synes
förstå, att stridens utgång är avgjord.
Drakens väldiga grepp med klorna under
hans buk lyfter honom upp, och smärtan
tvingar honom att göra ett våldsamt
kast med framkroppen, men han spänner
bakhovarna i marken för att ta spjärn
mot drakens grepp, och skrämd är han
icke. Och så riddaren i sadeln! Han
är helgonet, som vet sig skyddad av
Guds egen hand. leke ett spår av
skräck eller tvekan synes i hans ansikte,
icke ens av mod, ty modet har till
förutsättning känslan av fara, och den
förnimmer han icke.

Det är egendomligt, att den
uppfattningen någonsin kunnat vinna tilltro,
att Sankt Göransgruppen komponerats för
att stå som relief mot en vägg med en
sida synlig och huvudsakligen beräknad
för en viss aspekt. I själva verket har
gruppen i utomordentlig grad
friskulpturens karaktär. Man kan betrakta den
från alla håll, och inom sina skiftande
silhuetter visar den varje gång något
nytt drag.

Sedd från högra långsidan domineras
den nedtill helt och hållet av draken.
Hans väldiga huvud reser sig framför
hästens åt andra sidan vända framkropp.
Hans bröstkorg är vriden i halvprofil
mot åskådaren, och bakbenet, med vilket
han spjärnar mot hästens buk, lyfter sig
i förgrunden, med sin liksom slemmiga
kontur påminnande om kraften i en
bläckfiskarm eller en jätteorm.

Bernt No t k e (?): Helig
biskop. 1468.

Statyett i altarskåpet från
Stockholms storkyrka, sedermera i
Österåkers kyrka i Uppland, nu i
Statens his toriska museum.

Gå vi till vänstra sidan, finna vi hur
draken icke längre behärskar bilden. Han
vänder ryggen till, och hans huvud är
vridet åt andra hållet. Medan de båda
djurens midtplan sammanfalla vid hästens
bakhovar, divergera de mot huvudena,
så att hästen kommer i förgrunden. Till
yttermera visso gör han ett kast med
framkroppen, så att hals och huvud vridas
undan draken och mot åskådaren. Draken
är undanskjuten, och ryttarens överläg-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free