- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
165

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Den nya tyska dramatiken. Av Carl David Marcus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den nya tyska dramatiken

lyser upp materiens gömslen för att
slutligen nå fram till en fullt subjektiv
optimism.

Viljan, här uttryck för religion, för
konst, skapar nya värden. Den
teoretiska människan måste bli praktisk, hon
måste bli politisk, sträva efter handlingen.
Men handlingen behöver icke vara synbar,
den kan vara ett ord, ett ord som kan
förlösa icke blott det egna jaget utan
världen!

Viljan är andens stålrustning. Det
gäller att fylla upp den. Viljan skall skapa
en ny värld. Det är tragediens uppgift
att skänka viljan denna värld. Dramat
skall säga oss, att vi måste välja, när vår
vilja ställs upp mot en värld.

Hela denna nya världsåskådning har
icke skapats utan världskrigets tryck. Den
framtida historieskrivningen kommer att
taga fasta på världskriget som
begynnelsen till en ny epok både på det
politiska och det kulturella livets område.
Marschen mot nya mål började i tysk dikt
redan under de med spänning laddade
åren före världskrisens utbrott, som på en
gång hämmat och påskyndat dess tempo.
Det är som om världskriget rent av tvingat in
dikten i dramat, världskriget som självt är
den moderna tidens mest fruktansvärda
tragedi. Allt det våldsamma, det
forcerade tempot, den ofta andlösa stilen,
scenernas raska förflyttning från den ena
skådeplatsen till den andra är pådrivet av
krigsdramats vilda jakt över Europa, över Asien,
över haven, genom luften. Världskriget
är ju tekniskt sett blott en högsta
anspän-ning av fredstidens teknik, som redan
svetsat oss samman i sin stålring, pressat oss
till ett allt vildare tempo, och det nya
dramat blir därför en utlösning av och en
kamp med både fredens och krigets furier.
Hela den nya riktningens krav på viljans
aktivitet synes ju godt stämma överens med
krigets krav på viljans stålsättning, men
man må vakta sig för att förväxla den
nya viljan i sin altruistiska tendens med
den förkättrade preussianismens
maktlystnad, mot vilken den träder i harnesk!

Ej så få av de nya dramerna söka i
mer eller mindre symbolisk förklädnad att
komma till rätta med världskrisens tunga
problem.

Det säger sig nästan självt att det nya
dramat, skapat under dessa utomordentliga

Frank W e de k ind. Litografi
av O r lik.

Ur Das junge Deutschland.

omständigheter, icke kan begagna de
hävdvunna formerna utan är nödsakat att spränga
dem, om det också leder till full
formlöshet. Det skulle föra allt för långt att i
detta samband uppvisa utvecklingen ur det
föregående tyska dramat. Det må blott
nämnas att Hauptmann trots flera själfulla
skådespel dock icke nådde över sina
naturalistiska och romantiska mästerverk från
90-talet, att Schnitzler redan givit sitt bästa
; i sina lyrisk-dramatiska själsstudier och att
Hoffmannsthal på ett beundransvärdt sätt
förnyade några antika och medeltida motiv.

Av vida större betydelse är Frank
l Wedekinds sällsamma gestalt. Hans
dramer äro fruktansvärda karikatyrer, äro fyllda
i av groteska clownupptåg, som lösa ut tårar,
1 äro som ett rep över ett vattenfall, ständigt
1 nära att brista, burleska satyrskratt midt
i upp i borgarnas ansikten, men alla
ohjälp-[ ligt fångna i vanföreställningen att erotiken
är livets djupaste gåta och enda drivkraft,
utan tvivel även inspirerade af Strindberg,
i Strindberg själv står det nytyska dra-

: mat närmast, därför att hans oerhörda
L subjektivitet ständigt är hans dramers bittra
brygd och i sin stegring fram mot
brist-i ningspunkten når det allmängiltigas, det
i objektivas gränsmärken. Liksom ryssarna

76^"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free