- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
217

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - F. M. Dostojevskijs livssyn. Av John Gustavson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

F. M. Dostojevskijs livssyn

karaktär. Så vidt jag kan se, ligger
emellertid Dostojevskijs nihilism i den historiska
nihilismens förlängning. Den är framfödd
ur den devot naturalistiska nihilismens inre
sönderfallande och självupplösning. Den
historiska nihilismen lider nämligen av inre
oklarhet och är i grunden en högst
heterogen företeelse.

I den Dostojevskijska nihilismen ha alla
tillfälliga och rent historiska beståndsdelar
utsöndrats, och nihilismen har nått fram
till klar insikt i sin egen drivande
grundprincip och dess räckvidd. Den har fått
universella dimensioner och framför allt
utbyggts i metafysisk och etisk-religiös
riktning.

Har då icke den historiska nihilismen
rätt att beklaga sig över orättfärdig
behandling från Dostojevskijs sida? På det
hela taget knappast. Han har blott dragit
de yttersta konsekvenserna av dess egna
grundprinciper, ställt den på sig själv,
slagit undan de stöttor, som den lånat från
andra håll, och låtit den löpa linan.
Dostojevskij har varit ett slags barnmorska
för nihilismen. Han har hjälpt den att
frigöra sig från det devot naturalistiska
pupp-stadiet.

Han hade så mycket större rätt därtill,
som han själv upp- och genomlevat
nihilismen så intensivt som väl knappast någon
av det gångna århundradets andliga
stormän utom Nietzsche. Genom sin kamp
mot denna syftar han först och främst till
att övervinna nihilisten i sitt eget inre.
Han var övertygad om att hans slutliga
credo genomlöpt en avgrund av tvivel, så
djupa och nattsvarta, att vulgärnihilismens
alla tvivel och förnekelser däremot tedde
sig såsom idel högblå söndagsskolidyll.
leke utan skäl kan han smickra sig med
att i sin roman »Bröderna Karamasov» ha
givit så skakande och djupa uttryck åt
ateismen, att något motstycke icke funnits
ens i Europa.

Därför har man, menar han, ingen rätt
att förebrå honom »en obildad och
reaktionär tro på Gud. Tölparna ha icke ens
vågat drömma om en gudsförnekelse, sådan
som den vilken fått uttryck i
»Storinkvi-sitorn» och det föregående kapitlet». —
»Om jag tror på Gud, så gör jag dock

icke detta som ett dumhuvud.»

*



Vad är då enligt Dostojevskij
nihilismens väsen? Månne en extrem objektivism,
som helt utlämnar människan åt tingens
herravälde och gör henne till
naturnödvändighetens och driftlivets värnlösa byte?
Nej, Dostojevskij ägnar mycket ringa
uppmärksamhet åt den objektivism, som
tvivelsutan bildar ett påfallande inslag i den
historiska nihilismen och som förbinder
den med vissa yttringar av västeuropeisk
naturalism, sådan vi möta denna hos t. ex.
Taine och Zola. Dostojevskijs nihilism
däremot har en fränt subjektivistisk och
egocentrisk inriktning.

Alla de mera betydande av de många
nihilister, vi möta i Dostojevskijs romaner,
äro fanatiska jag-besatta, inbitna, högmodiga
enstöringar och självupptagna egocentriker,
för vilka blott det, som står i direkt relation
till deras eget jag, har realitet. De äro
fränder till Stirners »Einziger», som liksom
Dolgoruki i Dostojevskijs »Ynglingen » brinna
av törst efter makt och ensamhet. Friheten,
fattad såsom absolut obundenhet och
radikal självbestämdhet, är för dem det högsta
och föremålet för deras enda åtrå.
Rot-och hemlösa,ohistoriska »petersburgska»
existenser, lösta från allt inre samband med
familj, släkt, vänner och folk äro de, och
detta vilja de vara. De äro eller vilja i
varje fall vara radikalt fria från allt
natursvärmeri och ali devot knäböjning för
erfarenheten. Naturen är för dem något
främmande och skrämmande, en känslolös
maskin eller ett vidrigt kräldjur, något
slags hemsk tarantel eller spindel. leke
tillbaka till naturen lyder deras paroll, nej,
om ett övervinnande och nående ut över
ali natur drömma de. I trots och förakt
resa de sig mot naturen och
naturnödvändigheten. Om naturens besegrande och
övervinnande siar Kirillov i »Dämonerna».
Människan måste förvandlas, även fysiskt,
få en annan natur, som icke känner fruktan
eller ångest. Innan hon övervunnit
ångesten och fruktan, kan hon icke bliva fri,
icke visa egenvilja, vilket enligt Kirillov
är hennes högsta uppgift. Själv skjuter
han sig för att besegra människonaturens
fruktan för döden, till det yttersta visa
egenvilja och ådagalägga sitt oberoende
och sin självbestämdhet.

Alla äro de asociala, på sig själv
ställda naturer, insulära mikrokosmer, eller
rättare som mikrokosmer känna de sig

217

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free