- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
369

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Ricarda Huch. En modern romantiker. Av Beatrice Zade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rie ar da Huch

Fot. Elvira, Munchen 1919-



kallt vatten. Kort och godt, när allt
kommer omkring liknar hon städse något
ickemänskligt i naturen, vilket omedvetet och
självbelåtet slösar bort sin glada tillvaro».
Ludolf däremot är reflexionsmänniska. Hans
rent psykiskamedvetande är skarpare än hans
sinnen; i själva verket står han iakttagande
utanför livet och betraktar det med ett
vemodigt, stundom ironiskt löje, övertygad
om dess intighet. Men inom sig bär han
en förtärande längtan efter just detta livets
verklighet.

Under loppet av mer än tio år
fortsatte Ricarda Huch att som uttrycksform
för sitt konstnärliga skapande huvudsakligen
välja prosadikten med ämnet hämtat ur
fantasien. »Fra Celeste und andere
Er-zählungen> (1899), romanerna »Aus der
Triumphgasse»1 (1902), »Vita somnium

1 På svenska: Från Triumfgatan. Övers, av
Kerstin M&ås. Stockholm, Hugo Gebers förlag, 1904.

24 — Ord och Bild, 2<):e årg.

breve» (1903) och »Von den Königen und
der Krone» (1904), novellbandet
»Seifen-blasen» (1905) samt »Drei Erzählungen»
(1905) äro de viktigaste till denna grupp
hörande verken.

Ingen av de tre nyssnämnda romanerna
kan i fråga om kompositionens fasthet
mäta sig med »Ludolf Ursleu», och
skildringen av landskap och folk, vilken hos
Ricarda Huch alltid spelar stor roll, är av
helt annan art. Medan hennes första
roman är stämplad av Nordtysklands och
Schweiz’ dystra allvar, hämta de närmast
följande verken i huvudsak sina motiv från
Italien, vars gladare naturskönhet och lätta
folklynne givit dem en omisskännlig prägel.
Miljön är i varje roman en annan, och
mångfalden av händelser, gestalter, infall,
stämningar är överallt hart när outtömlig.
Vad konstnärlig mognad, temperament och
stil beträffar, så äro väl åtminstone »Aus der

369

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0405.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free