- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
404

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Kring Gustaf III:s-porträtten av Lorenz Pasch d. y. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

August Hahr

gnistrande färgspel omfattas av
hermelinens å båda sidor nedfallande mjuka,
vita pälsverk. Genom armarnas hållning
kommer detta att bilda kring den
glänsande brokaden en flödande guirlandram,
medan kragen med ordenskedjornas guld
och juveler motsvarar det kronprydda
krönet. Förnäm och sirlig verkar hela
uppenbarelsen, icke så litet teatralisk
likaså. Ali nervös oro är dock borta.
Viss om sin oemotståndlighet står det
unga majestätet vändt emot en tänkt
församling trogna undersåtar.

Med sin harmoniska färggivning, som
något fördunklats av tiden och
förmodligen även genom den förr i Falun
härjande roströkens inverkan, med sina
lugna, rena linjer har det en
utomordentligt fin klang av Louis seize eller
gustaviansk stil och stämning. De vändningar
och vridningar å huvudet och kroppen
vi konstatera i så många rokokoporträtt
— vi kunna t. ex. tänka på de tidigare
Roslinska porträtten — ha här vikit för
en betoning av vertikaler och en
förnäm knapphet och sparsamhet i
användandet av ställnings- och
rörelsemotsatser ja, t. o. m. en gustaviansk
ornamentkomposition återklingar, såsom antyddes,
i dräktens arrangering. Denna fordom
helt visst i färgen ännu mer lysande
bild, vars psykologiska karakterisering
förefaller så träffande, ehuru den däri
kanske ej kan tävla med Lorenz Paschs
berömda Gripsholmsporträtt, eller den
senares stora porträtt i Konstakademien,
har vid den undersökning jag i och för
en större katalog över samlingen nyligen
företagit, befunnits omedelbart över
kungakronan bära signaturen: L. Pasch pinx.
1776. Och därmed är frågan löst och
ali tvekan försvunnen. Porträttet ingår
i raden av de många Paschska porträtten
av konung Gustaf III.

Om detta vackra porträtts tillkomst
berätta oss vidare gruvrättens protokoll.

Den 5 mars 1776 beslöt man att anskaffa
Kungl. Maj:ts porträtt, »om vars
förfärdigande av någon skicklig hand man
genom korrespondens med någon av
Höglovl. Kungl. Bergskollegiets
medlemmar torde kunna vinna sin önskan». Vid
sammanträdet den 19 april enades man
om, att det skulle beställas i kroppsstorlek
och efter måtten på en i gruvstugan
befintlig större nisch, att det skulle förses med
en förgylld ram med den kungliga
kronan överst, och att utförandet av
målningen skulle anförtros professoren Pasch,
»såsom den där förut vid konungens
porträtt visat sig vara den lyckligaste
träf-fare». Överenskommelsen med målaren
om betalningen skulle ske genom
assessor Risell, då porträttet redan till nästa
juni förmodades vara färdigt.

Snart nog blev det också fullbordat.
Den 31 augusti samma år meddelas
gruv-rätten, att enligt brev från rådman
Helleberg i Västerås till bergshauptmannen
tavlan sjöledes anländt dit. Man beslöt
emellertid att uppskjuta dess transport
till dess vinterföret inträffat.

Slutligen kommer för den 29 oktober
en i viss mån överraskande upplysning
i protokollet: »Till betalning
remitterades Madem. Ulrica Paschens räkning på
4,200 d:r för Kungl. Maj:ts till
gruvstugan tecknade och målade porträtt
med förgylld ram».

Härav skulle framgå, att konstnären
vore Lorenz Paschs som
porträttmålarinna och broderns trogna lärjunge och
medhjälparinna i ateliern bekanta syster
Ulrika, men dels är bilden beställd hos
Lorenz Pasch och av honom signerad,
dels bär den prägeln av hans konst,
varför han och ingen annan bör anses
som mästaren, även om systern måste
anses haft del i målningens utförande.
Det är känt, att hon brukade biträda
sin bror vid de tidvis ganska talrika
porträttbeställningarna. Hos alla produk-

404

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free