- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
406

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Kring Gustaf III:s-porträtten av Lorenz Pasch d. y. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

August Hahr

O Ij eitiàlning. 17 6 7.

Tillhör fru Olof Wijk i Göteborg.

Det är ju därför möjligt, att den
magnifika Falubilden är byggd på det
för oss obekanta kröningsporträttet av
1773 och vore en av konstnären signerad
replik. Gillbergs bekanta gravyr av 1773,
midjestycke i kröningsdräkt, jämte
Flo-dings av 1779 återgå däremot till
original av Pasch från 1772. Man frestas
väl därför att fråga, om det förlorade
ryska kröningsporträttet står närmare
Gillbergs gravyr än Faluporträttet.

Emellertid äga vi kännedom om ett
annat kröningsporträtt, stammande från
tiden omkring 1780. Sist i sin
ovannämnda självbiografi yttrar målaren:
»Förfärdigat ett Hans Maj:ts Konungen
Portrait i Lebensgröss, hvilket af
konungen skäncktes till Kongl. Wasa
Hofrätt åhr 1783». Detta porträtt hänger
ännu i hovrättshuset i den lilla
österbottniska staden och står verkligen
ganska nära vår bild, ehuru skiljaktigheter
ingalunda saknas. Konungen återges
här i helfigur och är ställd längre in
i tavlan, så att vi se en del av den

mattbelagda tronestraden. Han har alltså
mera rymd omkring sig. Ställning och
rörelser äro ej så lediga och naturliga
som i vårt porträtt. Den avbildade
står helt en face med det högra benet
framsatt. I den högra handen håller
han spiran, stödd mot ett lågt bord, i
den vänstra handskar. Det ligger något
mer ansträngt poserande i ställningen.
Ansiktsuttrycket med sitt något frusna
leende verkar mera stereotypt och
högtidligt. Men ansiktsstudien är
synbarligen en och densamma.

Denna återfinnes för övrigt i alla
porträtt av konungen från 1770-talet,
ja, går märkligt nog tillbaka ända till
1767. Det året målade Pasch den unge
kronprinsen sådan vi se honom i den
fru Olof Wijk i Göteborg tillhöriga
bröstbilden. Han förefaller oss här snarare
som en ung svärmisk drömmare med
något vekt och mildt i uttrycket. Denna
målning med dräktens klingande röda
ackord erinrar verkligen, såsom
Strömbom riktigt anmärkt, om konstnärens
lärare Roslin. I senare tolkningar
markeras dragen mera, och minen varieras,
men någon ny studie av konungens
ansikte tyckes Pasch icke tagit under
det nämnda årtiondet, något som verkar
ganska egendomligt. Ett hittills
obekant vackert midjestycke (ateliéreplik)
erinrande om Gillbergs gravyr, men med
blå guldbroderad sammetsdräkt i stället
för kröningsmantel, finnes f. n. i Hoving
& Winborgs konsthandel i Stockholm.
Även må erinras om det 1772 signerade
porträttet på Lambohof i Östergötland,
där konung Gustaf avbildas i blå och
gul drabantuniform med den vita
revolutionsbindeln om armen, porträttet från
1777 hos överkammarherren Celsing på
Ulriksdal, eller det från 1779 i Kassels
tavelgalleri. Även i dessa bär han
drabantuniform. I det sistnämnda har
han målats mot en landskaplig bak-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0446.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free