Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Kring Gustaf III:s-porträtten av Lorenz Pasch d. y. Av August Hahr
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Kring Gusta/ 111: s-p or tr ätt en av Lorenz Pasch d. y.
grund. Ställningen påminner där om
Vasaporträttet, ehuru en kommandostav
ersätter spiran. I Ulriksdalsporträttet
äro dragen mera mognade, markerade,
utan att man därför kan tala om att
målaren framställt en ny typ.
Falu-porträttet visar ju densamma.
Konstnären har naturligtvis varit i
tillfälle att se och iakttaga monarken
och har begränsat sig till att från den
givna utgångspunkt han ägde i de
tidigare porträtten efter hand göra små
avvikelser i sina senare framställningar.
Och Gustaf III har synbarligen härmed
låtit sig nöja. Det är alltså endast
vissa retoucher vi konstatera, retoucher
ej minst med hänsyn till porträttens
uppgifter.
Konungen i kröningsskrudens glans
och härlighet framträdande för allt folket
har något av en triumfators skimmer
kring sin panna. I den enklare
drabantuniformen gör han åter ett
allvarsammare, resolutare intryck. Så särskilt
i det Celsingska porträttet. Man nästan
är frestad att tro, att Gustaf själv givit
sin hovmålare föreskrifter i olika fall,
varit hans regissör. Han hade, som vi
veta, ett starkt begär att synas och
beundras och spela en glansfull roll på
Oljemålning. IJJ2.
Tillhör grevinnan Sinclair å Lambohof i Östergötland.
407
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>