- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
450

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Edvard Munchs billeder i universitetets aula i Kristiania. Av Sigurd Höst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigurd Höst

Allegorisk gruppe.

jeg julen 1909 gjestet Munch i Kragerö.
Han var dengang endnu rekonvalescent
efter langvarige nervelidelser, han var
træt og magtet litet at arbeide. En
aarle Decembermorgen og en av de
mörkeste, stod jeg uventet tidlig i
»Skrubben», det gamle kjöbmandshus, som
Munch hadde leiet, og hvor han hadde
indlogeret sig selv og et utal av kasser
og malerier. Hvor jeg husker Munchs
glæde, hin morgen ved at ta imot og
være vert! Dirrende nervös og rolig
smilende; jevn og steil, som altid den
forunderligste blanding av de mest
forskjellige ting: et barns sind og aapenhet
sammen med et dissekerende skarpsyn
som avslörer alt. Og hele tiden ved
frokostbordet var det som han hadde
noget ekstra i bakhaanden, en godbit at
by, et juletræ at avslöre. »Ja, saa var
det dekorationerne, da»! Vi gik
oven-paa, og jeg stod med en gang uten
nogensomhelst forberedelse foran det
förste utkast til »Historien». Jeg kan

aldrig huske at jeg nogengang er blit
tvunget slik i knæ av et kunstverk som
da jeg stod foran dette. Den enkle
storhet og det fuldbaarne i selve ideen,
farvetonens skjönhet, den inspirerte tegning
— det var som om dette kunstverk hadde
været til fra tidernes morgen, og nu var
gjenfundet. Saa selvfølgelig var det.
Og saa selvfölgelig var det fra den stund
for mig at Munch var den rette til at
utföre hin utsmykning. Der var flere
som saa utkastet den vintermorgen, og
jeg tror vi alle hadde ett ord paa læben:
»Ille faciet?>!

Hvis nogen 25 aar för hadde sagt
at Edvard Munch vilde komme til at
male en hövdingeskikkelse i norsk
landskap med sagastemning og »drömme paa
vor jord» — vilde rimeligvis spotten lia
haglet ham om örene fra alle kanter.
Var der noget som den yngste
malergeneration fra 80-aarene var grundig
færdig med, saa var det de store gestus
og Olav Trygvason og denslags. At
male hærmændene paa Helgeland var
om mulig enda mere strafbart end at
male höie fjeld. Ethvert traditionelt,
störknet naturskjönhetsbegrep vilde de
unge malerne fra den tid være med paa
at utrydde, og der var visselig litt
bevisst opposition med i spillet, naar de
med forkjærlighed malte uanseelige sletter
og andre upoetiske ting midt blandt disse
stolte klippeborge. Det vakte allerede
tidlig mishag i mæcenat-kredse, da nogen
dumdristige begyndte at male i Vestre
Aker, saa at si utenfor sin egen stuedor.
»Kjære, er ikke det for nær, da»? er
den klassiske Kristiania-replik fra den tid,
da Diriks engang med staffeli og
malerkasse mötte en velvillig Kristianiamand
i toget ut til Sandviken.

Hos et helt slegtled, eller for at være
forsigtig, hos et helt kuld av malere
förte dette til et ædruelig
virkelighets-studium, til en agtværdig, men noget

450

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free