- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
451

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Edvard Munchs billeder i universitetets aula i Kristiania. Av Sigurd Höst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Edvard Munchs billeder i univ er sitetets atila

Salens hd ire v ce g med »Moder Jord».

törlagt malerkunst. Hos Munch sporer
vi vistnok foragt for de traditionelle
og stivnede uttryk for sjælsstemninger.
Men det blev snart aabenbart, at der
var et svælgende dyp mellem den
saa-kaldte mellemgenerations fredsommelige
kunstyrke og Munchs stormende’uro, hans
sensibilitet, hans fölelse for farven og
linjen som stemningsbevægende. Det
var allerede en avslöring da han förste
gang utstillet »Syk pike». Da Munch
begyndte kampen for sin dristige og
voldsomme farve og av den grund opirret
selv den velvilligste imödekommenhet,
het det snart at han hörte til dem som
skjulte sin mangel paa teknisk dygtighet
under farveklatter — et typisk eksempel
paa hvorledes kritikken kan skyte bom.
Munch er tegner, var en benaadet tegner
allerede fra ungdommen av. Og han
kom gjennem sin grafiske kunst til at
lægge under sig store felter for sin
iagttagelse og sit studium. Naar vi nu med

de store aula-billeder i tanken ser tilbake
paa Munchs kunstneriske utvikling, blir
det os klart, at hans arbeide paa
grafikkens omraade, som har frembragt saa
store og sjeldne værdier, for ham har
været en forberedelse til det store,
monumentale maleri slik som vi nu ser det
utformet i universitetets festsal. Gjennem
sin grafiske kunst arbeidet Munch sig
frem til stadig större koncentration, til
stadig enklere virkemidler. Den samme
tendens finder vi i den merkelige
billedrække som han saa længe syslet med
og bearbeidet atter og atter — livsfrisen,
menneskenes liv under trærne og naturens
evige vekslen.

Naar Munchs aula-billeder paa flere
hold mötte motstand og manglende
for-staaelse fra först av, skyldes det
rimeligvis den enkle omstændighet, at et uvant
og desorientert publikum her blev stillet
ansigt til ansigt med en særpræget, sterkt
personlig kunst. En kunst som ikke

451

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0495.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free