- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
452

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Edvard Munchs billeder i universitetets aula i Kristiania. Av Sigurd Höst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sig-Jtrd Höst

o

Allegorisk gruppe.

retter sig efter skole og indarbeidede
opfatninger, som tvertom kræver at
opfatningerne og reglerne lösnes og böier
sig efter den. Salen som skulde smykkes,
blev den ydre foranledning til at der blev
skapt et stort, frit, personlig kunstverk.
Månge gik ut fra salen, som de mente
var græsk, og ventet derfor en av disse
gjængse pseudo-græske efterligninger,
som kunstverdenen i tidens löp saa villig
har frembragt. Eller de krævde
dekorative billeder med aarhundrede-gamle og
veltjente symboler. Tænk hvor let og
selvfölgelig den glatte efterligningskunst
vilde ha boltret sig i fremstilling av
videnskabens forskjellige gudinder! Hvad
siger De om retfærdighetens med
vegt-skaal og bind for öinene, til opbyggelse

for de juridiske studerende? Hvor var
det ikke oplagt med böker og granskende
vismænd; der var dem som tænkte sig
et forskergalleri fra det kongelige norske
Frederiks — ja hvor var i det hele ikke
jordbunden beredt for alskens flate
alle-mandstanker!

Naar vi nu staar likeoverfor Munchs
billeder, finder vi ikke dekorativ kunst
i gjængs forstand. Ingenlunde at der
er krig mellem salen og billederne. For
det förste er der, dypere set, netop græsk
aand i billederne. Man bör ogsaa lægge
merke til hvorledes alle de store linjer
i dem er horizontale eller vertikale —
hvad der visselig ikke er en tilfældigbet,
men skyldes det naturlige hensyn til en
sal som forudsættes at skulle ha en græsk
karakter. Imidlertid var salen i sine
detaljer ingenlunde færdig da billederne
blev undfanget og utfört, og naar der
spörges efter samarbeide, skal der jo
som bekjendt to parter til det. En rent
dekorativ utsmykning kunde naturligvis
ikke tilfredsstille Munch, som her netop
vilde det monumentale, i fuld bevissthet
om den vægtige opgave som forelaa.
Det vi nu ser i aulaen er billeder og
syner fra menneskenes liv, opfattet saa
stort og» gjengit med slik magt i tanke
og komposition, at det löfter os ut av
vore kunstteoriers og lærdommes pagode
—■ ut under den store, vide himmel som
hvælver sig over alt vort liv. Det staar
enhver frit for at si at billederne i det
sixtinske kapel ikke er rent dekorative,
og man kan godt, om man vil, si det
samme om Munchs universitets-billeder.
De maales neppe bedst med det maal
som var den ydre foranledning til at de
blev skapt, skjönt de ogsaa her gjör
mere end fyldest. Men det vigtigste er,
at det er ny og levende kunst,
frembringelser av en skapende aand — hvad
der vel til syvende og sidst veier op
adskillige kunstforstandige betænkninger.

452

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0496.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free