- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
454

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Edvard Munchs billeder i universitetets aula i Kristiania. Av Sigurd Höst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ig tir d Hö s t

Allegorisk gruppe.

Munch tar den indvending med ro,
og det kunde kanske ogsaa vi gjöre.
Skjönt de stàar i et andet forhold til
virkeligheten end de mindre felter, kan
ingen negte at de er ægte og
fuldtonende ogsaa som tankevækkende symboler.
De har ikke naturalismens tilfældighet,
de er præget av en tænkers sind.

Helst kalder dog Munch »Historien»
for den gamle månd under træet. Han
vilde kanske aldrig ha löst opgaven netop
paa den maate, hvis han ikke virkelig
hadde set en slik månd der nede i
Kragerö. »Han saa jo ut som en hövding»
siger Munch. Billedet i den form, som
det nu har, er saaledes helt og fuldt
utsprunget fra en malers öie. Det er
synsindtrykket, som har sat hans sjæl i
bevægelse. Men idet billedet steg frem
paa lærredet, randt der i meget og mangt
fra Munchs fantasi og fra barndommens
sagadröm. Saaledes er »Historiens>>
genese, og der ligger en viss vegt paa at
den blir kjendt. Det er en malers verk

först og fremst, det er ikke væsentlig et
resultat av funderinger over begrepet
historie.

Kongelig er han den gamle fisker,
hentet ut av selve folkets liv og arbeide.
Som han sitter der, med den röde hue
som en kongskrone over sit lange
arbeidsliv, blir han, enten vi vil eller ei,
til selve det norske folk, dette folk som
har været vugget paa havet i fiskerbaat
som ombord i vikingeskibet paa vei til
fjerne kyster. Han sitter i en mægtig
kystnatur, og vi aner mere end vi ser
det store hav utenfor. Men sterkere end
selve naturen er den dis av erindring,
som ruger over landskapet, av store
hændelser, av furet ælde. Her er
visselig Hafrsfjord og Svolder, alt taler om
store minder og om saare — slike der
»skvulpet som suk om flaaten».
Den gamle strandlinje fortæller om en
tusenaarig saga. Man mindes
Björnsons ord om historikeren P. A. Munch
(malerens onkel) i Rom: —

» — Hvor en klarhet, stor som luftens

falder over de aartusen,

som er gangne der til hvile; —»

Hvor gir ikke eken et billede paa
ukuelig ælde, der den med sine rötter
klamrer sig om stenen og blir til selve
Yggdrasil, verdenstræet. Og som den
gamle beretter de store hændelser til sit
barnebarn, vokser han til at bli hele
menneskehetens sagafortæller, en Homer
— i den grad er det lykkedes Munch
at sammensmelte det nationale med det
som er alles eie. Mandens blik gaar
indover, leter tilbake i det taakede minde,
det lange erindringsliv skuer han tilbake
paa. Mest blir han Snorre og
deri-gjennem beretteren om det norske folks
saga, denna saga om storhet og nederlag,
og saa tilslut ensomheten, tomheten i
den store natur.

■— »Men hvorfor har han lappede
klær?», spor en indvender. — »Ja —ja

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0498.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free