- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugunionde årgången. 1920 /
586

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Degas. Av André Salmon. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

André Salmon

Sttidiehuvuden. Pastellmålning.
I Louvre, I. de Camondos samling.

Arts, Akademismens fäste,
pseudoklassi-cismens bålverk. Men om Skola
betyder Regel, Ordning, Måtta, Ekonomi i
ordets högsta mening, då kunna de unga
konstruktörerna stolt bjuda sina
belackare spetsen och taga deras uttalande
för ett högt beröm.

Visserligen har Degas — som av
de nämnda estetikerna förhärligats för sin
kolorit, lika exakt impressionistisk som
Monets; ty det fanns en impressionistisk
schablon — lämnat ett mindre rikt
material än Cézanne åt de unga
filosoferande målarna i våra dagar. Ma i alla
fall full rättvisa göras honom, om han har
skapat den vackra dröm av behärskning
och måtta, som jag föreställer mig, och
om — härom råder intet tvivel — hans
verk, mer tillgängligt än den veke och
stolt tillbakadragne Seurats, i högre grad
än någon annans hjälper de sinnen, som
tröttnat på det antiklassiska
bildstorman-det, att bereda väg för framtidens
förbättringar tvärs igenom det
nuvarandes otillfredsställande kaos.

Nej, Monet kunde ej få någon plats
på väggarna hos sin samtida Degas.
Jag bestrider ingalunda Monets
tjusningsförmåga, han äger som målare en ytlig
charm, som det kan vara ljuvligt att
överlämna sig åt, men han uppmuntrade
blott en smula för mycket sina elever
för tjugofem år sedan att låta sig nöja

med »en målad bit», som icke är tavla
och aldrig skall kunna bliva det På
hans delikata och tjusande palett
förbereddes de för ögonblicket bestickande
färgorgier, vilka skulle skänka »les
Fau-ves» en kortvarig maktställning, då
Färgen uppslukade Linjen.

De lärjungar som Sverige sände hit
kommo likaledes under detta inflytande;
men numera kunna de taga med sig
hem till Stockholm vittnesbörd om en
mera målmedveten fransk vilja, för
alltid befriad, tyckes det, från de
småaktiga trätor, som voro så ödesdigra för
konstens utveckling.

Ensam eller nästan ensam drog sig
Henri Matisse med ära ur äventyret, han
som i sista hand och mest avgörande
var ansvarig för den rörelse, som vi
kallat fauve (1900 — 1908). Han
lyckades göra det tack vare sin djupa
kultur, som också Degas ägde, och sin
utsökta smak, vilken han fått som en
gudagåva.

I dessa dagar triumferar den
reaktion mot det amorfa, som ledts av den
unga skolan, frän André Derain till
Kubisterna. Måste man icke förundra sig
över det säkra omdömet hos Degas,
isolerad från världen, en man som icke
anförtrodde sig åt någon och icke
lyssnade till någons bekännelser, som till och
med braverade med misstaget att vara

586

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:57:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1920/0638.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free