- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
51

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ludwig van Beethoven. Till hundrafemtioårsminnet. Av Julius Rabe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ludwig, van Beethoven

i

Beethoven. Oljemålning av F. G. Waldmüller. 1823.

stilistiskt ansluter sig till
Mannheimer-skolan. C-mollsonaten för violin och
piano op. 30 har följande huvudmotiv.

Vern som helst kan se hur lika denna
begynnelse är den nyss citerade av
Sta-mitz. Melodien bildas liksom mosaik ur
små likartade motiv.

Denna stil finner Beethoven rundt
omkring sig. Den blev det material, i
vilket han formade sina musikaliska tankar.
Det finns knappast en komposition av
honom, där man icke kan visa upp en
melodibyggnad, som i allt väsentligt
grundar sig på upprepning och variation
av ett kort motiv.

Det är att märka, att denna stil
utbildats som instrumentalstil. Hela dess
natur strider mot ali sångbarhet. Och
Beethoven var icke såsom Mozart en
man med den smidighet, att han kunde

ombilda den för sångens speciella behov.
Det är så man måste förstå talet om att
Beethoven ej förstod att skriva för
människoröster. Den stil, som måste bli
hans, var helt och hållet en
instrumentalstil.

Denna Mannheimer-stil blev
Beethoven bekant med i sina tidigaste år
och lärde känna alla dess rika
möjligheter, när han spelade med i det
kurfurstliga kapellet. Men när han här var
med om att inöva och uppföra en mängd
av tidens modernaste och mest omtyckta
operor och sångspel, insöp han också
ett stilistiskt drag, som kanske blivit
ännu mer bestämmande för hans
karaktär som tonsättare : den dramatiska stilen.

Hur djupt denna teatermusik, som
Beethoven fick höra övernog av i Bonn,
gått honom i blodet, kan man döma
därav, att ännu relativt sena verk av
honom innehålla reminiscenser ur
Bonnteaterns operarepertoar. Så förekommer

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free