- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
119

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms teatrar

Fot. Ahnberg & Preinitz.

Ivar Nilsson som Tartaglia, Carl B r ov al liu s som kejsaren
och Olof Winn er sir and som Pantalone i Turandot.

att jag formligen baxnade. När man hör
övereunucken Truffaldinos—herr Personnes
underbart väl fraserade infall och tuppar —
om det ej är opassande att tala om dylika
djur i sammanhang med en övereunuck —
så frågar sig en något tänkande människa:
Vad är det som gör detta gyckel till god
och befriande konst? När man såg den
kraxande och groteskt inhoppande
eunuck-skaran under hans ledning utveckla högsta
möjliga arbetsintensitet i dammande eller
piskande, blev man på det angenämaste
sätt barn på nytt, och en våg av
tacksamhet steg upp hos mig också mot
Tartaglia—herr Ivar Nilsson och Pantalone
■—herr Winnerstrand, då de släppte sig
lösa, galande, skrockande, galnandes och
illfänandes.

Men regissören måste man komma
ihåg, vare sig man nu vill säga, ehuru
han inte syntes eller därför att han syntes
hela tiden.

Hela sagospelet gav oss verkligen en
känsla av något befriande, som löste oss
frän verklighetens tyngd, och den
murrigaste och mest reumatiska åskådaren tyckte,
att han åtminstone andligen kunde både
sväva och slå kullerbyttor.

I vår blir det tio år sedan den invid
Wien födde Berlinerteaterledaren, professor
Max Reinhardt kom hit första gången
och spelade Konung Oidipus på
Djurgårds-cirkus. Sen kom han med trupp och
dekorationer vid slutet av 1915, då bl. a.
Die Räuber och Faust spelades. Så våren
1917, då den konstnärliga höjdpunkten
betecknades av Strindbergs Spöksonaten..
Då han nu, december 1920, senaste gången
var här, var jag hindrad se alla
föreställningarna. En annan person har därför
behandlat det även denna gång
högintressanta gästspelet i Ord och Bild.

Jag skulle emellertid vilja säga några

119

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free