- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
213

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - P. E. Lange-Müller 1850—1920. Af William Behrend

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P. E. Lan g e-Miiller

han (1874) med »Sulamith»-Sangene
(til B. S. INGEMANNS Tekst), der efter
Sigende oprindelig stammer fra hans
15de Aar, og viste her ikke blot et
selvstændigt Fysiognomi trods Nærhed
af Hartmanns Komposition over samme
Digtcyklus, men en mærkelig Klarbed,
Modenhed og Harmoni i det musikalske
Udtryk.

To Aar efter kunde Lange-Müller
møde med et Orkesterværk af Omfang
som en hel Symfoni: Suiten »I
Alhambra» op. 3. Atter et Værk af sydlandsk
Præg, og betegnende nok atter et, der
var inspireret af en digterisk Beskrivelse
dernede fra: Chr. K. F. Molbechs »En
Maaned i Spanien». Det viser os, i
hvilken Fantasiverden den unge
Komponist færdedes og fortæller om hans
Udlængsel mod en anden skønnere og
mere broget end den, han stille
omsluttedes af. Siden skulde han lære hin
Orient at kende og da under direkte

Inspiration deraf give den et kraftigere,
langt mere livagtigt, farverigt og
san-seglødende Musikudtryk (fremfor noget
i »Ved Bosporus»-Musiken).

Med hine to Værker var
Lange-Miiller allerede blevet mere end en
For-haabning; han var et Navn i dansk Musik.

Og nu fulgte hele Rækken af hans
forskelligartede Arbejder, saa mange
som hans utrættede Flid og
Frembringel-sestrang bød det og Helbredet tillod
det — foreløbig er han stanset ved op.
77 (foruden adskillige mindre uden
opus-Betegnelse).

Man har sagt om goethes Værker,
at de er Kommentarer til hans Liv.
Ganske sikkert er det et overdrevent
Udtryk, og den moderne
filologisk-æste-tiske Forskning gaar snarere den
modsatte Vej, idet den vil kommentere
Værkerne selvstændigt uden noget
Hensyn til Kunstnerens Livsførelse og sligt.

213

Sop hienberg.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0241.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free