- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
246

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Wiener-gobelinerna. Av Max Eisler. Översättning från förf:s manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Max Ei s I er

Landets delning mellan Abraham och Lot. Efter
B ar e n d van O e r l e y. Brüssel, 1500-talet.

Grundligt och fullständigt begripliga
bli dessa praktverk blott inom den
funktion de på sin tid fyllde, blott innanför
sin historiska livssfär. Obestämd och
växlande var deras smyckande uppgift.
Ty medeltidens, renässansens och
barockens gobeliner voro endast i ytterst
sällsynta fall vävda för bestämda gemak,
där de sedan också fingo en varaktig
stad. För det mesta tjänade de till att
vid utomordentliga tillfällen och på
resor smycka furstarnas improviserade eller
fasta bostäder, trapphus, korridorer och
väggar.

Kraftfullt utvecklar sig det första
skedet av den nyare gobelinstilen under
femtonde århundradet i södra
Nederländerna vid den burgundiske härskaren
Filip den godes hov. Denne verkligt
furstlige Maecenas, som med sin innersta
personliga böjelse gynnade en Jan van
Eycks tavelmåleri, gav uttryck åt sin
praktlystnad genom de omfångsrika,
tidskrävande och dyrbara bildväverierna.
Hos produkterna av dessa bägge konst-

grenar träder oss redan då den
stilistiska motsättningen med full klarhet till
mötes: tavlorna ur bröderna van Eycks
krets äro natursanna, behärskade av
färgen och med starkt andligt innehåll —
gobelinerna från verkstäderna i Tournai
äro ornamentala, bestämda av
teckningen, hållna på ytan. Därmed var vägen
redan föreskriven för gobelinstilens
följande utveckling.

På två skilda men dock ömsesidigt
influerade platser uppblomstrar nu
bild-väveriet under senare hälften av
femtonde århundradet: i Brüssel och i Tours.
På båda ställena växer det fram ur en
gotisk rot. Men den nordliga,
nederländska kretsen är helt och hållet fångad
av den oljemålade förebilden, vars
innerligt kända naturtrohet och strålande
färgglans fängsla den: så framträder den
i de två äldsta, säkerligen vid
vändpunkten mellan de båda århundradena
tillkomna vävnaderna i Wienersamlingen,
två framställningar av dopscenen, som
visa tillbaka pä Rogier van der Weydens

246

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free