- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
247

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Wiener-gobelinerna. Av Max Eisler. Översättning från förf:s manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IV iener-go b elinerna

Ornamental vävnad med passionsscener. B riis s e l,
senare hälften av 1500-talet.

atelier, närmare bestämt på mästarens
Johannes-altare i Berlin (sid. 242). Nästan
det enda gobelinmässiga på de båda
jämförelsevis små vävnaderna(2 x 1.75och
2.38 x 2.29 m.) är bordyren. Blad,
blommor och frukter bilda ett rankverk, i vars
fina nät de uppfladdrande fåglarna och
legendens stelt rörliga figurer äro
infångade. Även detta verkar ännu som
miniatyrutsmyckningen i en senmedeltida
bok. Men det är dekorativt,
ornamentalt stiliserat, och — vad som är
huvudsaken — bordyren blir hädanefter i
de flesta fall den rena gobelinens trogna
ledsagare, det yttre kännetecknet på dess
stilriktiga uppfattning.

Undantag finnas. De visa sig genast
i början, i den ungefär samtida,
bordyr-lösa tapetserie, som för från
Nederländerna till Frankrike. Den omfattar sex
gobeliner, vilka framställa Petrarcas
»triumftåg» i stora format (4,30x5,64). På

den första bilden triumferar den sinnliga
kärleken över berömda män och kvinnor,
på den andra kyskheten över den
sinnliga kärleken, på den tredje döden över
kyskheten,på den fjärde äran(sid. 243), på
den femte tiden och på den sjätte
evigheten. Inskrifter på franska förklara de
särskilda tilldragelserna. För varje gång
synes i midtpartiet en vagn med
segraren, hjulen rulla fram över den
besegrade, andra gestalter beledsaga den
symboliska handlingen.
Föreställningskretsen är den italienska renässansens:
begreppen bliva förkroppsligade på antikt
manér, de tre parcerna Clotho, Lachesis
och Atropos öppna allegoriernas tåg.
Men allt det övriga har sengotisk
karaktär. Landskapsbilden uppbygges av
horisontalt över varandra liggande skikt
och utfylles med växter, föremål och
figurer så att ingen lucka, intet tomrum
återstår. Från de skarpt tecknade blom-

247

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0279.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free