- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
296

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Gustaf Rydberg. Av Helge Kjellin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Helge Kj ell in

Ämotiv. 18 8
Tillhör bankdirektören J. F. Hallberg^ Stockholm.

konstnärer tagit sig likartade uttryck.
Denna romantiska anda har Rydberg
f. ö., som förut skildrats, redan tidigare
ådagalagt, den återfinnes även i ett par
icke nämnda bilder, båda målade 1859
och båda med ett försök i det »vilda»
genom upptornande av stora
klippstycken.

Varje människa är barn av sin tid,
så ock konstnären, trots allt
personlighetshävdande. Låt oss t. ex. se på
Rydbergs vinterbilder. Den tidigaste
jag påträffat bär årtalet 1865, den senast
daterade 1897. Det antal, som låter
inordna sig mellan dessa årtal, är ganska
obetydligt, men det råder en påfallande
olikhet i den konstnärliga uppfattningen
av vintermotiven före och efter
1880-talets början. De, som ligga före denna
tidpunkt, äro enligt min uppfattning
opersonliga, skolklicherade, ofta
olje-trycksartade med sentimentala och
billiga färgeffekter, de senare däremot
mer personligt upplevda och
konstnärligt kända. Vad är det som så
starkt influerat på de tidigaste bil-

derna? Hågkomsten av Wickenbergs
och gamla holländska vinterbilder gör
att man i förstone tänker på dem, och
det är möjligt att de spelat en viss roll
för konstnärens uppfattning, men de
holländska intrycken kan han också ha
fått i förmedlad form, genom
Düsseldorf-skolan. Vid 1800-talets midt är det ej
alis ovanligt att i litografi eller oljetryck
finna dylika vinterstycken, vilka tydligen
slogo an på publiken. Jag behöver
bara citera Dietrichsons yttrande 1866
om Rydbergs på den skandinaviska
utställningen i Stockholm exponerade
»Vinterlandskap», hur det framförallt
tilltalade den stora publiken genom
»himlens djärva färgspel», och Aftonbladet
nämner 1871 ett liknande
»Vinterlandskap med solnedgång» såsom utfört »i
denne mästares vanliga omtyckta manér».
Det var den billiga effektens framgång,
och Rydberg levererade på 1860- och
70-talen flere dylika populära
vinterstycken i aftonbelysning till konstföreningen.
Den sista av dessa mer »glattmålade»
vinterbilder bär årtalet 1881 och tillhör

296

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0332.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free