- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
402

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Nationalmusei samling av antik skulptur. Av Ernst Kjellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ernst Kjellberg

At he na. Staty efter grekiskt
original från midten av
4.0 O -1 a l e t f. Kr.

så många representanter som möjligt av
den antika konst, man sökte sig till som
en motvikt till rokokon, som man
tröttnat på. L’ancien régimes döende
kultur vände sig bort från sin egen djupt
karakteristiska skapelse.

Så voro konungens antikförvärv ett
led i tidens strävan efter en enklare och
värdigare stil. Gustaf III ville i Sverige
skapa en samling av de förebilder man
överallt efter förmåga följde eller trodde
sig följa.

Men de svenskar, som under
1780-talet lystet kastade sig över den
klassiska söderns konstskatter, hade ännu ej
fått blicken öppnad för de djupgående
olikheterna i fråga om stil och kvalitet
mellan de antika konstverken inbördes.
Därtill kommo säkerligen även
ekonomiska skäl, som gjorde att Gustaf III
måste begränsa sina förvärv till
jämförelsevis billiga konstverk. Vad som
brast hos det stora flertalet i kvalitet,
skulle uppvägas av det stora mästerverk
man trodde sig ha förvärvat i Endymion.

För en rättvisare uppskattning av
nyantikens förståelse för den antika
konsten må man tänka på, att med några
få undantag när vid denna tid de
grekiska originalskulpturerna ännu voro
dolda under jorden eller förde en
bortglömd tillvaro i det svårtillgängliga, av
turkarna styrda Hellas. Resultatet blev
därför till stor del av rätt tvivelaktigt
värde. Vid samlandet av antiker voro
för 1700-talets människor de
konstnärliga synpunkterna ej enbart
bestämmande. Nyantiken var ju en rörelse,
som gjorde sig gällande på livets alla
områden. Det är symptomatiskt, att
Goethe fullbordade sin Iphigenie samma
år som Endymion anlände till
Stockholm. Intresset för den antika
litteraturen var levande i vida kretsar, och
man läste allmänt Plutarchos’ biografier,
om också mest i fransk översättning,
och från den antika litteraturen hämtade
tidens politici argument för dagens
diskussioner. Intresset för antikens
historia, eller vad man ansåg därför, var lika
livligt som för antikens konst.

Samlarna av denna antika konst strä-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0446.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free