- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
405

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Nationalmusei samling av antik skulptur. Av Ernst Kjellberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nationalmusei samling av antik skttlpttir

Relief. Kopia efter Agorakritos.

majestätiska stadshärskarinna eller som
den s. k. Athena Lemnia i Bologna och
Dresden med dess spröda ungdomliga
fägring. Över hela statyn vilar en
prägel av mildt allvar. Gudinnan gör ett
långt mera tillgängligt intryck här. Det
var handtverkets och därmed enligt
grekisk uppfattning även konstens
beskyddarinna som svävade för den okände
konstnärens håg, när han skapade
urbilden till denna staty. Dansens musa
är däremot framställd i utövandet av den
konst hon beskyddar. Den högra foten
är framflyttad och kroppen böjd framåt.
I nästa ögonblick skall hon taga ett
graciöst steg framåt mot åskådaren. Den
upplyfta högra armen var utsträckt för
att underlätta balansen och höll ej
dräkten, såsom restauratorn antagit. Den
vackra rörelsen understrykes diskret av
den sköna dräktens mjuka fall.

Den mest betydande av alla de
antika kopiorna är emellertid huvudet nr
59, som återger ett verk av Myron. Det
är en idrottsman, en knytnävskämpe, som
varit framställd i livlig rörelse. Därom
vittna halsens böjning och ansiktets
snedhet. Remmarna på hans huvud hade
till uppgift att skydda honom mot hans
motståndares slag. Men alla dessa iakt-

tagelser av detaljerna få dock träda i
bakgrunden för det livliga, viljekraftiga
uttrycket i ansiktet. Det jävar de
antika konstkritikernas uppgift om att
Myron saknat förmågan att giva sina
människogestalter verkligt liv. Omdömet har
länge upprepats i modern tid, tills det
slutgiltigt vederlades genom upptäckten
av konstnärens Athenastaty.

Av stort konsthistoriskt värde är
reliefen nr 150. Den återger den relief,
som en gång prydde basen till gudinnan
Nemesis’ staty i templet i Rhamnus i
Attika, ett verk av Pheidias’
favoritlärjunge Agorakritos. Statyn var så
berömd, att man under forntiden utgav den
för att vara ett verk av läraren själv,
tills en nitisk konsthistoriker på 200-talet
f. Kr. upptäckte signaturen på statyn
och fastslog att den var utförd av
Agorakritos. Man kan på förhand antaga,
att samme konstnärs stil även satt sin
prägel på basen, och reliefens stil
motsäger ej detta. Av originalreliefen äro
ett antal fragment bevarade. Olika
försök att rekonstruera det ursprungliga
tillståndet ha gjorts, men de äro alla
förfelade, såsom tydligt framgår av en’
jämförelse med exemplaret i Stockholm,
som för detta ändamål ger den säkraste

405

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0449.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free