- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
453

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Linier i Kai Nielsens Kunst. Af Johannes Kragh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Linier i Kai Nielsens Kunst

Gartneren. Granit, i g i ‡ — i g 16.

Detaille tit Blaagaards Plads, Köbenhavn.

den purunge jomfrueligt knoppede
Uskyldighed. Begge har han skildret i en
Række Arbejder, store og smaa, den
første Type ofte overdrevet til Komik,
den sidste Type ofte henrivende:
Skønnest er det lille Pigebarn — halvt
Jomfru, halvt Barn, halvt Moder — der
falder i sød Forbavselse over det Barn
hun holder i sin Haand som faldet ned
fra Himlen — og hun er i al sin skönne
Uskyldsrødmen som en yndig Musa for
denne Kunstners mangfoldige Higen.
Kai Nielsens Mandsfremstillinger fra
denne nu nylig afsluttede Periode staar
ikke paa Højde med Bindesbøll-Busten :
den store Granitbuste af Fridthjof
Nansen er vel stort anlagt, men ikke saa
indefra ægtefødt, saa gennemtrængt af
Kraft som den store Forgænger. Den
lille Buste af Dick Nelson staar derimod

meget højt, er et Maksimum af Ydelse
fra denne Tid: i sin grovkornede
Mands-svulmen — med sin tvære Kraft, som
er saa ægte dansk •— er den et
fremragende præcis-naturalistisk Værk.

Det sidste Aarstid (1919—20)
betyder en Vending i Kai Nielsens hele
Stræben — nye Linjer bliver lagt. I
den afsluttede Periode havde han fulgt
med den gennem hele Europa gaaende
Bølge af Stræben imod Simplificering
og Enkelhed i Linje som i Form og
Bevægelse. Efter den primitive
Naturalisme i hans første Statuer fulgte som
et isoleret Moment under Skovgaards
Paavirkning den stramt-linjede,
haardt-spænstige Granitkolos Thorvald
Bindes-bøll, herefter det noget beslægtede, men
langt mindre fast formede Mylius
Erichsen Monument —- et af Kai Nielsens min-

453

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0501.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free