- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
492

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Nutida fransk musik. Av G. Jean-Aubrey. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G. Jean-Atibry

César Franck.

gien på det musikaliska området behövde
en rådgivare.

Det är icke nödvändigt att här säga
mycket om César Francks personlighet;
de flesta känna väl till den, han tillhör
det gemensamma europeiska arvet. I
utvecklingen av den franska musiken har den
store belgiske kompositörens roll varit den
att stadga de unga tonsättarnas smak för
den rena musiken, att hjälpa dem att
bekämpa eller åtminstone skapa en motvikt
mot Wagner-inflytandets farliga tjusning på
1880-talet. Den franska musiken behövde
vid denna tidpunkt framför allt säkerställa
sina symfoniska resurser, och det är en
ära för César Franck att i Frankrike hava
hållit en musikergeneration borta från
teaterns snabba men ofta tvivelaktiga
framgångar, för att i stället förmå den att ägna
sig åt konsertmusikens mera otacksamma
men också mera förblivande konst.

Kring César Franck uppväxte en hel
krets av unga män, vars mest fängslande
begåvning var Charles Bordes, den mest
geniale kanske Ernest Chausson, den
kraftigaste Vincent d’Indy. Flera bland dem
gingo tyvärr bort innan de hade fullbordat
sitt verk. Män sådana som Charles
Bordes äro sällsynta och värdefulla, de offra
under större delen av sitt liv sin egen

tanke för sin förkunnelses skull, och ingen
har kanske kommit mera i den rätta
stunden än han. Han arbetade på att
återuppväcka den gamla franska musiken vid
en tidpunkt, då man i Frankrike just
behövde känna att man ägde en fast
grundval att bygga nytt på. Han satte in sin
energi på att låta de glömda undren stiga
upp ur det förflutna. Han var själen i
hela den stora nationella musikhistoriska
rörelse, som gav upphov till det fria
konservatoriet Schola Cantorum, och som
återuppväckte medvetandet om en fransk
musikalisk nationalitet, för länge sedan
bortglömd. Charles Bordes’ verk som
kompositör är icke stort, men det är fullt av
behag, genomandat av en oberörd och frisk
natur, en sorts själens uppriktighet som är
mycket sällsynt i fransk musik. Hans
Suite basque för flöjt och stråkinstrument,
vissa melodier som Paysage vert eller
Promenade matinale till Verlaines dikter giva
oss intryck av en klar vårmorgon och
början av en bergbestigning.

Ernest Chaussons död, som inträffade
nästan samtidigt med Bordes’ var en av
de största förluster den franska musiken
gjort. Chausson dog just då han började
tydligt utveckla sin rätta natur och sin
verkliga karaktär. I det han kvarlämnat
kunna vi se måtten hos en mycket stor
konstnär. Pianokvartetten, vars andante är
en av de underbaraste satserna i hela den
moderna musiken, konserten för piano,
violin och stråkkvartett, som är ett fulländat
konstverk, den underbara Chanson
perpè-tuelle för en röst med orkester, ett
tjugutal melodier, ett Pohne för violin och
orkester — alla dessa kompositioner visa oss
i Chausson en av de mest inspirerade, de
mest begåvade skapare, som vi möta i
nutidens musik.

Över hela skaran av César Francks
elever höjer sig Vincent d’Indy genom
styrkan av sin personlighet och sitt verk. Detta
verk är framför allt symfoniskt; vilket
intresse än hans kammarmusik kan erbjuda,
så är det dock i sina symfonier och sina
teaterkompositioner som han givit hela
vidden av sin maktmedvetna, övertygade och
kraftiga skaparande. Hans symfoni »sur
un thème montagnard frangais» är det
första verket av en verkligt fransk symfonisk
diktning, och den är alltjämt i den dag
som är ett franskt mästerverk av obestrid-

492

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free