- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
534

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Dantes minne 1321—1921. Av Werner Söderhjelm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Werner Söderhjelm

icke behov av några kommentarier, så
sant som poesin icke verkar genom
förklarande noter och som Dantes
Gudomliga Komedi är poesins högsta
uppenbarelse. Detsamma gäller om Vita nuova\
där är dikten om ungdomskärleken allt,
vad där blandas in av filosofisk
symbolik, som vi ej förmå njuta, kan vara
oss likgiltigt och förringar icke den
styrka, med vilken i dikten det levande
livets inslag verkar. Men visserligen är
Dantes poesi aldrig av det slag som,
smekande en förströdd lyssnares sinne,
efterskänker tankens verksamhet.
Endast den, vilken allvarligt träder honom
nära, förunnas det att fatta undret av
hans konst, liksom att förnimma hans
mänskliga väsens rikedom.

Just häri kunna vi möta Dante.
Denna våldsamt kännande, i ögonblicket
levande, i sitt uttryck lidelsefulla
mänsklighet är det som gör Dante till en
renässansgestalt och därigenom även
modern. Likaså motsatserna i hans
väsen, alltid starka men alltid präglade
av hans andes ädelhet: titanisk kraft
och barnslig vekhet, brinnande hat och
smältande kärlek, oblidkelig stränghet
mot synden och medlidande och
beundran för syndarna, när hans hjärta får
tala; bottenlös bitterhet och ohjälplig
framtidstro, en djup livserfarenhet, född
av hårda öden, och en oskyldig själs
idealism, längtan och godhet. Han tror
på sig själv som en renässansens
kraftmänniska, men han tror också på allt
som för honom är livets högsta idé och
mänsklighetens mål —■ såsom en
humanitär och social drömmare i nyare tid.
Det andra anletet hos denna figur, lika
väldig som sagans Janus, är vändt mot
medeltiden och uttrycker i en otroligt
koncentrerad återspegling hela denna
periods kultur och sätt att tänka.
Självfallet griper det oss icke lika mycket
som det fängslar forskaren; men det

förklarar hans uppfattning i så många
stycken och det ger bakgrunden till vissa
drag i hans gestalt, främst det
drömmande, mystiska, det fromma och
ödmjuka, det som låter oss i honom se

en lärjunge av den helige Franciscus.
* *

*



Boccaccio berättade i sina
föreläsningar, att i Verona, där Dante
vistades som gäst hos sin vän Can Grande
della Scala efter det första delen av
hans stora dikt blivit bekant, kvinnorna
vände sig om på gatan och pekade på
honom såsom en den där stigit ner till
helvetet och kunde göra det när han
blott ville. Den lott som tillföll
Virgilius, Dantes högt värderade mästare,
många sekler efter hans död: att bliva
betraktad såsom en magiker, ett väsen
begåvat med överjordiska egenskaper,
den blev Dantes redan under hans
livstid. Den färd han företagit, var alltför
trovärdigt skildrad för att den icke skulle
ägt rum; och när man så skådade hans
hårdt mejslade drag, där han gick fram,
med pannan som en världsföraktande
eremits, munnens stränga linjer och
blicken vilken tycktes spana i fjärran
belägna världar, då var det ju tydligt,
att denne man icke hörde till vandrarna
på jorden. Och allt ännu griper oss
inför hans verk någonting av samma
känsla. Bäst vi med häpnad tycka oss
i den genomträngande iakttagelsen av
människosjälens rörelser liksom av allt
yttre liv varsna en förvantskap med de
djupaste psykologer och skarpaste
realister i nyare litteratur, växer han som
skapande ande så att säga över sig
själv och över vår fattbarhets och vårt
omdömes räckvidd. Hans gestalt tager
gigantiska mått, den famnar icke blott allt
mellan himmel och jord, men också
världar, vilka icke röjt sig för någon

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0586.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free