- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
592

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Aforismer om konst. Av Erik Blomberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Af o r is mer o m konst

Av Erik Blomberg

Konsten är ett temperament, sett
genom naturen.

Konstens mål är inte att avbilda
naturen, utan att förklara människan.

Konstnärens form är hans egen
personlighet. Ar denna personlighet stark
och gripen av livet, blir hans konst stark
och gripande.

Personligheten är det högsta, i
konsten liksom i historien.

Konstnärens sanningslidelse måste
vara omutlig, hans bekännelse får inte
äga några hemligheter.

L’art pour 1’art? Nej — 1’art pour
1’homme!

Innerst inne äro alla människor — en
enda människa. Den stora konstens själ
är människans själ.

Konsten är ingen lek. — Den är strid
och seger, befrielse, förlossning.

Ett verkligt konstverk lever — som
människan själv.

I varje verk lever alla andra. Konst
är kontinuitet. Brytes följden, stilen —
blir allt oväsen. Den moderna konsten
är på samma gång ett avbrott och ett
sammanbindande.

Konsten är sin tids spegel. Vår tid
hatar den moderna konsten, sin
vämje-liga spegelbild.

Varje tid har den konst den förtjänar.

Kritiken: konsten sedd genom ett
temperament. Den objektiva kritiken:
en bladlös kniv utan skaft.

Konsterna äro syskon och inga
främmande ensittare. Var och en talar sitt
språk, men hjärtat är ett och detsamma.

Har motivet betydelse? •— Cézannes
päron är större än Ehrenstrahls »Yttersta
dom», men Michelangelos »Yttersta dom»
är större än Cézannes päron. Ett päron
kan aldrig få samma djupa och
spännande värde som yttersta domen.

Man måste kunna teckna rätt för att
kunna teckna fel — rätt.

Konsten kan inte helt begripas, den
måste gripa.

592

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0648.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free