- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
2

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ur romantikens konstlära. Av Ragnar Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ragnar Josephson

Landskap med bäck. Oljemålning av Carl Johan Fahlcrantz.
Tillhör änkegrevinnan Jeanna von Rosen.

här blott fram i några tillfälliga och icke
representativa konstverk. Genremäleriet
och porträttkonsten voro bättre
tillgodosedda. Men utställningens betydelse låg
otvivelaktigt i dess bestånd av
landskapsmålning, och det var här vi kunde
hämta vår bästa insikt om
1800-tals-konstens egenart.

Att landskapskonsten starkt
dominerade var i sin ordning; ty mer än allt
annat är dock 1800-talet naturmålningens
århundrade. Här låg dess utan
jämförelse största insats; den tradition och
den åskådning, som 1800-talets början
grundlade, om landskapskonstens värde
som konstform, är ännu helt bestående,
fastän så mycket skiftat i uppfattningen
sedan denna tid. Det är till belysning
av denna sak, hur naturen uppfattas och
hur läran om landskapskonstens värde

utbildas, som några ord här skola söka
tjäna.

*



För 1700-talet gällde
människoframställningen som konstens egentliga
uppgift. Människan var det högsta i
naturen och det enda fullt värdiga objektet
för konstnärlig framställning.
Landskapet kunde tjäna som fond eller scenrum
åt en historisk eller biblisk framställning.
Men landskapsskildring för dess egen
skull ansågs som ett lägre och mer
likgiltigt slag av konst.

Ett dylikt betraktelsesätt angavs
framför allt av de ledande tyska
konstteoretikerna, Winckelmann och Lessing. Den
senare har klart uttryckt tidens mening
i de orden, att landskapsmålaren
»efterliknar skönheter, som icke rymma något

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free