- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
37

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Molière. Till det trehundrade årsminnet av hans födelse. Av Kjell R. G. Strömberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

M olier e

Le Malade imaginaire spelad inför Ludvig XIV i
Versailles. Kopparstick av le Pautre.

åberopa sig både på franska och äldre
inhemska mönster. En och annan här
torde minnas Edvard Swartz som en
liknande Tartuffe. I detta fall kan väl
icke moderniseringen sägas ha varit
uteslutande av ondo. Hycklarens typ är
också möjlig i flera individuella
variationer, och som detta stycke är det
ojämförligt oftast spelade av Moliére —
till dags datum lär antalet
representationer på Théåtre-Frangais med minst
ett par hundratal överstiga det andra
tusentalet — ha ju variationer icke
gärna kunnat undgås.

Jämsides med denna utveckling av
en tragisk Moliére, som naturligtvis
kulminerade under romantiken, då tragik
och komik till varje pris måste samsas
i samma dekoration, ja helst i samma
figur på teatern, där Shakspere
representerar det efter det nu utbildade
»germanska» humorbegreppet mer eller
mindre lyckligt anpassade idealet, löper
en reaktion, vilken dock först med den

äldre Coquelin blir fullt medveten. Den
store Talma, som underkastade Lekains
Arnolphe en minutiös granskning, ansåg
sig på sin tid böra medge, att denna
uppfattning av rollen väl var möjlig och
att det egentligen bara var en enda
vers i stycket, som kom honom att sätta
ett frågetecken i kanten. Arnolphe
frågar den förhärdade Agnès i den stora
uppgörelsescenen, bland andra retoriska
frågor i samma patetiska stil:
Veux-tu que je m’arrache un coté de cheveux?
Så kan icke en tragisk hjälte uttala sig,
menade Talma. Han måste förklara sig
beredd att slita av sig hela håret för
att uttrycka sin förtvivlan över den
älskades hårdhet, icke hälften eller en del
därav. Coquelin fann flera verser, ja,
nästan hela fem akter som icke passade
i stycket som tragedi eller ens som
borgerligt »rührstück», vadan han uppgav
konkurrensen med Shakspere och
började spela Moliére så som Moliéres
bildade samtid, främst representerad av

37

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free