- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
94

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Mudras. Av Tyra Kleen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ty r a Kle e n

Buddha-m u dr a.

page-hår, samt blommor instuckna över
öronen.

Sånär som på den mudra som heter
»musti» (sid. 92) äro alla mudras olika
för Buddha- och Schiva-präster, och så
även de flesta av deras attributer.
Buddha-pedandas ha i stället för de två
flata skålarna på fot ett litet lågt bord
framför sig med attributerna på —
ringklocka, rökelsekar, vattenskålar, radband,
oljelampa, blommor etc.

Det finns även prästinnor. En sådan
kallas »pedanda istri» och skall antingen
vara ogift eller också gift med en
pedanda. Ifall hon gifter sig med en
lekman, så mister hon sitt prästkall.

Det mötte oerhörda svårigheter att
få någon bild av en pedanda, vare sig
snap-shot eller skiss. Lika villiga och
angelägna som övriga balineser äro att
stå modell (det smickrar deras mycket
utpräglade fåfänga), lika omöjliga äro
pedandas. Det är ett artigt och
förekommande folk, som aldrig säger direkt
nej, men de ställa skickligt till så att
det inte går för sig. Somliga, som varit
ute i stora världen och hade reda på
biografer, misstänkte att det var fråga
om förevisning inför en oförstående och
skämtande publik. Jag försökte förgäves
förklara för dem att det inte går för sig
att göra biografbilder av vare sig
blyertsskisser eller vanliga snap-shots. Men
dessa vita hedningar från Europa, som
inte bruka respektera vare sig religion

eller äganderätt, dem kan man inte tro
mer än jämnt. Balinesernas hela land ha
de ju med list lurat till sig, innan de
läto våldet göra det allra sista; och vem
kan veta vad de allt ha i sinnet?

Oaktat ali sympatisk förståelse för
deras synpunkter, ville jag dock inte
avstå från att få pedanda-händer till
modeller, kosta vad det ville. Under
pågående ceremonier gå rörelserna så fort,
att man inte hinner urskilja och
uppteckna dem. Efter en tids fåfänga
försök vände jag mig till infödingsradjan
av Bali, Goesti Bagoes Djilantik,1 med
vilken jag hunnit utveckla en beprövad
vänskap. Tillmötesgående och
tjänstaktig som vanligt skickade han efter sina
två hovpräster, en Buddha-pedanda och
en Schiva-pedanda, vilka befalldes att i
»pakean besår» och med alla sina
attri-buter sitta modell för mig i
furstepalatset samt långsamt demonstrera alla
mudras. De två sorterna pedandas äro aldrig
antagonister — som ofta är fallet med
europeiska präster av olika
trosbekännelser — utan goda vänner, som gärna
komma och gå i varandras sällskap.

Men sedermera gjorde jag den
upptäckten, att herrar pedandas avsiktligt
visat mig allting galet: vänster fot skall
ligga på höger knä, och de hade gjort
tvärtom. Bandet, som skall gå över
vänster axel hade de lagt över höger;
när det ena föremålet skulle hållas ovan-

Se Ord och Bild 1921 sid. 597.

94

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free