- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
129

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Goethes italienska resa. Av Klara Johanson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)





Nemi och Nemisjön. Teckning av Goethe.

Goethes italienska resa

Av Klara Johanson

Den italienska resan var liksom Faust och Wilhelm Meister ett av de huvudmotiv som i sällsamma bukter slingrade sig genom Goethes långa och breda levnad. Den var till och med det äldsta och ihålligaste, kanske det djupaste. Man kan med stöd av hans egna bekännelser påstå att han i tretti år var på väg till Italien, och man överdriver i rätt riktning om man tilllägger att han i de mer än fyrti åren efter sin återkomst förblev den från sällare nejder just hemlände pilgrimen med ögonen ännu inställda på främmande syner.

Denna Goethes varaktigaste kärlekshistoria, så rik på trånadskval och stilla
lycka, berusning och tapper försakelse, är i stånd att påtvinga sig betraktaren som en geniupplevelse av oförgänglig giltighet, en inkarnerad uppenbarelse av eviga sanningar. Sliter man sig loss ur trollringen och överblickar den på naturligt avstånd, så mister den intet av
sin själiska skönhet men väl sin monumentala auktoritet och sin förförarcharm. Ty är inte en god del av denna passionerade trohet förslösad på tidsidoler, konstruerade ideal, sentimentala illusioner?
Den italienske Goethe är inte precis den Goethe vi känner samtida med oss och med en obegränsad framtid. För att möta den förre måste vi vända om och gå långt tillbaka till en försvunnen
värld, som å sin sida ävlades att återkalla en ännu försvunnare.

*



Goethe senior innehar en ofördelaktig plats i historien: det vill något till för att ta sig ut mellan den frun och den sonen. Man har fog att tilldela honom en hel mängd aktningsfulla epitet,
men det hjälper inte. Han förblir dömd att tillfredsställa publikens krav på en
komisk kontrastfigur i den eljest alltför bländande ensemblen.

Så kommer det sig att även hans Italiavurm kan väcka ett litet löje. Den
verkar rent av som en anteciperad parodi på sonens och är väl dock, rättvist
besedd, det vördnadsvärda fröet till denna grandiosa lidelse. Här låg clen enda
punkt där den av tråkighet omtöcknade hushållspedanten och familjepedagogen
förmådde imponera på en liten egensinnig och kritisk pojke. Tänk ändå

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:50 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1922/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free