- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
244

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Askeladden. Helten i norsk eventyrdiktning. Av Georg Sverdrup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Sverdrup

Den brede plass som eventyrtanker
og eventyrmotiver i det hele har faatt
i bibelen er sikkert ikke tilfeldig. Saa
underlig det enn kan lyde, er det neppe
for dristig aa anta at den har sin
aar-sak i et dypt aandsslektskap. Det er
blitt sagt at det er en kristendom för
Kristus i eventyrets moral, i dets
lovprisning av »de fattige i aanden», av de
»saktmodige» og av »de rene av
hjertet» (Edvard Lehmann). Som eventyret
elsker og forherliger biblen sjelens skjulte
krefter. »Den oversette gjenstand» er
et motiv som ikke bare biblen men
og-saa eventyret har hevet op i et höiere
plan, og ut av denne lutring er den
skjönne tanke om de uanselige ting i
menneskeaanden selv fremgaatt.

Det gaar da med Askeladden som
med eventyret selv: ser vi nærmere til,
finner vi ham overalt. I nutidens
folkeeventyr trær han oss lyslevende i möte.
I oldtidens kulturdiktning er vi i stand
til aa demaskere ham bak alle slags
forklædninger, og i europæisk
middelalderdiktning kjenner vi ham ialfall av
omtale. Fra Karl den stores ungdom
fortelles det »wy Karl in der eschen
lach (laa i asken) eyme junchere
unge-lich» (ulik en junker). I det tyske
rid-derdikt Willehalm maa den sterke
Ren-newart gjöre tjeneste som kjökkengutt
— akkurat som helten i eventyret. For
Luther og hans samtidige maa
Askeladden ha været en velkjendt skikkelse;
for de tyr til ham rett som det er, naar
de vil gjöre sine lesere fortrolige med
det gamle testamentes menn. I en av
sine bordtaler sier Luther: »Cain der
gottlose Bösewicht ist ein gewaltiger
Herr auf Erden, aber der fromme und
gottfürchtige Abel muss der
Aschen-brödel, nichts und ihm untertan sein».
Et annet sted heter det: »Gott will das
Hertz rein haben, ob es gleich
auswen-dig ein Aschenbrödel in der Kiichen,

swartz, rustig und bestoben ist». Gjör
vi en avstikker til nordisk litteratur i
nyere tid, kann vi f. eks. peke paa den
svenske dikter Verelius som i et verk
fra 1664 omtaler folke-eventyret »huru
Askefisen fick konungadottren till hustru ».
At ogsaa Holberg har kjent ham, viser
ytringen: »Hvor ofte ser man ei en
Espen Askefis af modgang blive stor».
Og en av hans samtidige rimer:

Jeg tænkte barnet var som faderen vis,

men da jeg ret saa til, var det en askefis.

Fra Peder Syrs ordsprogsamling henter
vi vendingen: »Esbern Askefis overgaar
baade Peder og Povel».

Slik kunde vi fortsette og föie bevis til
bevis paa Askeladdens kosmopolittiske
fortid. Men hvorfor gaa videre i denne
upatriotiske avlivning av illusjonen om hans
norske avstamning, naar vi har den
rikeste anledning til aa godtgjöre hvor
dypt og inderlig vaart folk har tilegnet
sig denne omstreifer i eventyrdiktningen!
For det er visst: i ham har selve
folkelynnet utkrystallisert sig i et billede av
almengyldig, overbevisende klarhet. Han
er den norske bondefantasis Aladdin,
bygdefanten som er utenfor folkeskikken,
hurragutten som slenger gjennem livet
efter sitt eget hode og tar storverket
med som paa kjöpet.

I to situasjoner har eventyret tegnet
ham. Först ligger han i gruen, lat og
likesæl, tomsingen som foreldrene
harmes over og alle andre ler av. Saa en
vakker dag slaar han inn paa lykkeveien,
og nu trer han i virksomhet og utfolder
sig, viser hvem han er og hvad han
duger til.

Overgangen mellem de to stadier i
Askeladdens livslöp — dagdriveriet
hjemme i peisen og heltelivet ute i den store
verden — springer eventyret uten
videre over. Psykologi er ikke dets sak.
Det befatter sig ikke med den sjelelige

244

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free