- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
264

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Öknens konstnär. Av Louis Sparre

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lo ti i s Sparre

av trästickor och åsnehår. Ameur säger
skämtande att så snart han får se en
åsna med fin och lämplig hårrem springer
han efter henne och rycker ut hår till
penslar.

I ett sidorum med nedgång till en
ännu ofullbordad krypta äro väggarna
täckta av den ornamentala arabiska
skriften. Ett par väggar upptagas av
tänkespråk ur Koranen, på de två övriga
upprullas Marabout’en Si Abdel-Hamids
stamtavla, generation efter generation av
heliga män. Den i täta rader löpande
skriften utgör ett av de vackraste
tänkbara ytornament och det är med en
känsla av skönhetsmättat välbehag ögat
följer de sirligt i murbruket djupt
präntade raderna med den av punkter och
nyckfulla slängar och streck avbrutna, i
mjuka slingor löpande skriften.

Man häpnar då man med
bakåt-lutat huvud och blicken irrande bland
små och stora kupoler och stalaktitvalv,
med sin i stucken inskurna spetsliknande
ornamentering, sin rika, brokiga,
mångskiftande färgornerings sammansmältande
harmoni, vandrar fram i dessa
tempelrum. Den sympati, som vid första
ögonkastet väcktes av
konstnärspersonlighetens yttre, ökas nu vid varje steg, varje
nytt intryck med en varm känsla av
beundran för den skapande fantasifulla
kraft, som utgör denna personlighets
andliga väsen. Man undrar huru alla
dessa idéer och konstnärliga drömmar
fått form, samordnats och gjorts till en
påtaglig hänförande verklighet. En
önskan, en åtrå uppstår att få se skizzer,
ritningar, planer, utkast, med ett ord
något av de medel som väglett handen
och ögat vid uppförande av detta
monumentala verk. En första fråga mötes
med en oförstående spörjande blick.
En upprepad fråga har mera framgång,
och ett par män komma snart bärande
två stora flata trälådor med sinnrika av

Ameur uppfunna lås. Lådorna innehöllo
emellertid ej några planer eller andra
ritningar utan hundratals schabloner till
arabesker komponerade av Ameur. Det
var ett nöje att detaljerat beskåda alla
dessa ofta mycket invecklade prov pä
den arabiske konstnärens smak,
uppfinningsförmåga, skarpa blick för
proportioner och jämvikt samt icke minst på
hans häpnadsväckande skicklighet. Han
tecknar nämligen aldrig först ut dessa
geometriska mönster utan skär dem
direkt ur pappskivan.

Men dessa schabloner, huru vackra
och sinnrikt invecklade och omväxlande
de voro, tillfredsställde ju ej min nu
ytterligare stegrade nyfikenhet att se något
av förarbetena till själva arkitekturen.
Allt som kunde framskaffas på min
upprepade begäran var blott en på en
pappbit, utan angivande av skala eller mått
utslagen grundplan av den stora
koub-bans dubbla valv, det utvändiga
uppdelat i sexton upp mot mitten
sammanlöpande sidor, det inre åttkantigt. Till
omedelbar ledning vid uppförandet av
dessa konstrika tak- och
valvkonstruktioner, deras bärande murar och
pelarrader har han ej annat än sitt medfödda
goda omdöme, sin säkra blick, sin sunda,
oförvillade smak. Mannen kan varken
läsa, skriva eller räkna.

De större och mindre kupolernas
inre rika, strängt stiliserade
ornamentering fullständigas av friare dekorativa
målningar på de bärande valvbågarnas
mot graven vända ytor, blomster- och
fruktmotiv med tydligt modernt
inflytande. Inför dessa oförfalskat naiva
och av okonstlad känsla burna skapelser
återföres tanken ofrivilligt till våra unga
snillens ansträngt tillgjorda och
förvrängda naivistiska, simplistiska, intimistiska
m. fl. -istiska foster av en efterapande,
sjuklig och degenererad inbillningskraft.

Med ögon och sinnen mättade av

264

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0296.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free