- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
285

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Fröding som tänkare och mystiker. Av Nils von Hofsten - I alla tonarter. Av Helena Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fröding som tänkare ock mystiker

arbete har endast slutkapitlet »Fröding—
Cæsaren» icke alis berörts. Det faller i
viss mån utanför den övriga
framställningens ram, men innehåller viktiga bidrag
till förståelsen av nägra frödingska dikter.
Framför allt gäller detta om dikten
Kejsar-val, som förut har varit föga beaktad och
poetiskt inte är så märklig, men här visas
ha ett stort och egenartat psykologiskt
intresse. Den är byggd på Viktor Rydbergs
Claudiuskarakteristik, som på ett slående
sätt passar in på Fröding själv sådan han
trodde sig vara och delvis också var —
en svag och i människornas ögon löjlig
drömmare, tyngd av självförakt och dock
fylld av en känsla av sitt ädla värde och
ett hopp att också sådana som dessa, den
svage, skenbart halvfånige cæsaren och
den svage, själssjuke diktaren, kunde nå
storhet, makt och ära.

Ett omdöme om ett arbete av detta
slag har kanske inte så stort värde, när

det ej fälles av en litteraturhistorisk
fackman. Det förefaller mig emellertid
uppenbart att Olle Holmbergs bok i sin art —
en undersökning över en modern svensk
diktare från en begränsad synpunkt —
står oöverträffad i svensk
litteraturhistorisk forskning. Förf. har en stor förmåga
att begagna sig av sitt mångsidiga vetande
och att avvinna sitt material nya
synpunkter, och han är en utmärkt stilist. Han
visar stundom en djup psykologisk blick,
men arbetets huvudförtjänst ligger väl dock
på den rent litterära analysens område,
där så många frågor beröras och så många
resultat ha vunnits, att boken vid en första
genomläsning lätt gör ett något oenhetligt
och nästan förvirrande intryck. Man kan
inte annat än beundra den fyndighet och
lyckliga kombinationsförmåga med vilken
förf. klarlägger diktmotivens ursprung och
deras omvandling till den frödingska
diktningens strålande ädelstenar.

I alla tonarter

3

Av Helena Nyblom

CT

’ ULEN 1921 utkom en ny bok
av Elsa Dovlette, som hon
kallar I alla tonarter. De som
läst hennes förra bok: Kvinnor
från Minareternas stad, veta att hon är en
sällsynt begåvad författarinna. Hon
förenar målareblick med en rik fantasi och
förstår att röra människors hjärtan —
därför att hon själv blivit rörd av vad hon
berättar.

Jag vet mycket få — kanske ingen
svensk författarinna som till den grad som
hon kan levandegöra en situation eller ett
naturfenomen — kan återge ett färgspel,
en klang, en doft! — Och till att skildra
allt detta begagnar hon inga konstiga och
sökta ord, och skriver aldrig de förtvivlat
långa mellansatser varmed det svenska
språket så gärna — och så onödigt
belastar sig. Egentligen förefaller det
märkvärdigt att hon, som i så många år har
levat utomlands och i sitt hem mest talat

persiska, har kunnat bibehålla sitt svenska
modersmål så naturligt och rikt. —

Boken om Konstantinopels kvinnor
väckte särskilt intresse på grund av det
ämne den behandlar.

Vi känna ju annars blott orienten
genom turisters skildringar, och de bliva dock
aldrig annat än -— turistskildringar, mer
eller mindre ytliga, beroende på den
tillfälliga situation vari den berättande har
befunnit sig under ett kortare uppehåll.
Här skildras Konstantinopel av en kvinna
som har levat och fortfarande lever som
hustru till en orientalisk prins, alltså väl
bekant med alla seder och bruk i Turkiets
huvudstad; och därtill en kvinna som har
den klara blicken hos en människa som
kommer från ett annat land och därför ser
djupt och genomträngande på allt det
främmande.

Efter att ha läst Elsa Dovlettes bok
om Konstantinopel tycker man sig ha varit

Elsa LindbERG-DovLETTE (P:cesse Mirza Riza Khan): I alla ionarter. Noveller. Stockholm ,
Albert Bonniers förlag.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free