- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
380

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Norsk skjönlitteratur 1921. Av Ronald Fangen - Från Stockholms musikliv. Av Albert Spitzer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ronald Fangen

VII.

Naturligvis er der kommet en mængde
böker utenom disse. Jeg skal bare i farten
nævne to debutanter. Den ene er lyriker
og heter Stein Bache. Der er en mængde
at indvende mot hans lille digtsamling.
Han er sterkt Obstfelder-paavirket, pussig
nok er han ogsaa paavirket av en
Obstfelder saa motsat månd som Walt Whitman.
Men det væsentlige er at Bache har et
friskt, et intenst talent, der er en skinnende
ungdom og henförthet i disse strofer, som
gjör at man med rike forventninger sætter
ham ind i den store linje i norsk lyrik,
der begynder med Wergeland.

Den anden debutant er anonym og har
skrevet et drama, som heter »Tahove».
Det er et stemningsrikt, eiendommelig,
dypsindig arbeide, hvis opforelse paa
Nationalteatret man har grund til at imötese med
forventning.

Nils Kjær har ikke utgit nogen ny
bok, det gjör han sjelden, men Gyldendal
har fundet at det nu ved dikterens fyldte

femtiende aar er tid til at utgi hans
samlede skrifter. Det er ikke noget
imponerende antal skrifter Kjær i aarenes löp har
sendt ut, men de utgjör et av de fineste,
tætteste, mest stimulerende forfatterskap
som Norge eier. Det bestaar av den
herlige komedie som heter »Det lykkelige
valg», de formskjönne, dybt originale,
gripende skuespil som heter »Regnskapets
dag», »Mimosas hjemkomst», »For træet
er der haab» og av epistler og kritiske
arbeider, hvor Nils Kjær i aarenes löp i
ny og næ har utfoldet sig som vor
aand-fuldeste stilist.

Vi begyndte denne oversigt med at
gjöre rede for nogen verker som belyser
norsk historie og norsk folkesind, — og vi
slutter med Nils Kjær. Og længer borte
fra hjemstavnsdigtning, historie, folkesind
end Nils Kjær er kan vanskelig nogen
komme. Han er bare sig selv, blottet for
tung oppakning og ballast, en fri betragter
og tænker, fægteren paa arena, löperen i
lekende alvor ...

Från Sto ekholms musikliv

Av Albert Spitzer

jC^ TT HALVT ÅR har förflutit,
/ sedan jag hade äran att i denna

I ^ tidskrift redogöra för vår
huvud-V—< städs musikliv under förliden höst;
när det nu gäller en tillbakablick på den
senare, vida större delen av säsongen,
vilken efter vanligheten varit rik, ja överrik
på musiktilldragelser, är det självklart att
en sådan översikt endast kan bli
summarisk och framför allt måste söka inrikta
sig på det huvudsakliga, dock med
framhållande och understrykande av vissa
synpunkter som jag förut tillåtit mig att antyda.

Konsertföreningen utgör, som naturligt
är, en brännpunkt för Stockholms
musikintresse. Under den gångna säsongen har
den utvecklat en stark livaktighet och
framfört en hel del verkligt givande, välkomna
nyheter. Och dock måste det sägas att
sättet, varpå verksamheten anordnats och
bedrivits, lämnar rum för befogade invänd-

ningar. Det naturliga och enda riktiga,
då den s. k. förste (rättare: ordinarie)
dirigenten ej anser sig kunna ägna sin tid
och sina krafter uteslutande åt föreningen,
vore att två fast anställda dirigenter delade
arbetet. I stället har det varit ett ständigt
va-et-vient av tillfälliga ledare, hela elva
till antalet, naturligtvis övervägande tyska.
Nöjet att på detta sätt få tillfälle stifta
bekantskap med en del utmärkta
musikerpersonligheter motväges av nackdelarna:
underblåsande av nyfikenhetsintresse och
personkult hos publiken, bristande
kontinuitet och stadga i musikutövningen,
överrepresentation av tysk musik och sist men
ej minst kringskärande av möjligheterna
för svensk tonkonst att göra sig gällande.
Skulle arbetets uppdelning på två fasta
dirigenter f. n. ej kunna genomföras, är
det önskvärt att för flere konserter än
under den förflutna säsongen anlitas svenska

380

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0420.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free