- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
399

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms teatrar

Maria Orska—Lulu, Ernst Ekitind—Doktor Schön.

Scen ur Lulu, fj är de akten.

för den i Nikolajevsk i närheten av Svarta
havet något hemligt årtal på 1800-talet
födda rysk-judisk-tyska skådespelerskan.
Redan vid femton års ålder, meddelar
programmet, tog hon studentexamen och lär
sedan vid universitetet i Wien ha utgivit
en undersökning om Spinozas etik, sedd i
belysning av Kants kategoriska imperativ.
Leka med elden är ett av Strindbergs
allra bästa stycken, fyllt av en sorts bister
humor. Orska — skall man nu sätta ut
Frau eller Baronin, man säger ju Kant,
Goethe och Sarah — var visserligen ingen
riktig svensk fru på sommarnöje, men
visade sig ha utvecklat flirten till vetenskap.
Finnes det ej något kvinnligt amerikanskt
universitet, där man blir hedersdoktor i
ämnet? Bäst tyckte jag om henne i hennes
mästerliga sortie, då hon och beundraren
avslöjats av maken och hon med
oefterhärmlig min av skygg undran, hur långt
hon skall våga gå i första taget, smeksamt
sticker sin hand under makens arm.

Satans masker av Paul Czinner vilar
på en lustig idé. En skådespelerska söker
engagemang och börjar under samspråket
om detta att spela mot teaterdirektören på
prov. Denne blandar sig i spelet och blir
slutligen så realistisk, att hon ropar på
hjälp. Teaterdirektören herr Eklund var
ingen dålig motspelare.

Det stora huvud- och klangnumret var
emellertid Frank Wedekinds Erdgeist, här
kallad Lidu, som nu i tjugusju år älskats
av tysk teaterpublik och som väl
nuförtiden anses typisk för den tyska psyken
efter kriget. Innehållet rör sig om en dam,
Lulu, vilken genom glupskhet och grymhet
på det erotiska området väl närmast
motsvarar filfrasen på det zoologiska. Då hon
i sista scenen, omgiven av älskare av alla
kön och åldrar, superande med en eventuell
sådan, lägger servetten över handen på
polismästarens son, som från sin
blygsamma plats under bordet lagt den hyllande i
hennes sköte, och sedan mottager en kärleks-

399

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 18 12:36:42 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1922/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free