- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
420

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Karl Madsen. Af Gustav Philipsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Glis tav Philipsen

Aftenpassiar. Maleri af Viggo Johansen. 1886.

I Kunstmuseet i Köbenhavn. — Fra v. til h. Kröyer, Karl Madsen. Fruerne Johansen og Madsen,
Bindesböll og Julitis Paulsen (staaende).

gamle Kunst har hævdet sig gennem
den Prøvelsestid, den undergik, og det
som Datidens officielle Frankrig bød
paa, Bonnat, Detaille, Neuville, Besnard,
for ikke at tale om Cabanel, Bouguereau
e tutti quanti, var virkelig ikke til at
skryde af; d’Hrr.s Overlegenhed ved
Besøget i København 1888 vilde vel nu
nærmest »kalde et Smil frem paa vore
Læber». Og det er vel muligt, at der
selv hos de bedste af vore blev siddende
en Splint af et Troldespejl i Øjet, der
ikke var af det gode. Men det maa
erindres, at det var ikke mod
Eckersberg, Roed, Lundbye, Kyhn, man førte
Krig, men mod deres talentløse
Epigoner, at man først og fremmest vendte
sig mod de farligste Fjender, dem der
tilegnede sig en vis ydre Faijon af
Modernitet uden at besidde hverken de
gamles Grundighed eller de unges nye

og sandere Farvesyn. Kampen var
nødvendig og har gjort vor Kunst rigere
og dybere.

Kampens Temaer var da disse: Skulde
Billedet være en koloreret Tegning eller
burde Billedet modelleres gennem
Farven? Delacroix kontra Ingres. Det var
endvidere Understregningen af
Valørernes Betydning; Miskendelsen heraf var
vel det, som mest stødte ellers velvillige
franske Bedømmere af Datidens danske
Kunst. Og det var endelig
Friluftsmalen kontra Ateliertone,
impressionistisk Farvedekomposition og asymetrisk
Rytme i Billedets Opbygning. —
Derimod ikke Akademi kontra
Nutidsfrem-stilling. Den akademiske Kunst har
spillet en ringe Rolle i det 19de
Aar-hundredes danske Malerkunst i
Modsætning f. Eks. til Sverig. Paa det jævne,
paa det jævne havde været Løsenet,

420

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0464.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free