- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
2

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Riddarholmskyrkan. En överblick efter den avslutade restaureringen. Av Sigurd Wallin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigurd Wallin

drivet rika kompositioner, sådana som
den permanenta arkitekturen nästan
aldrig hos oss fått tillfälle att utföra. För
en dagslång begravningsceremoni har
kyrkans inre sålunda under Tessin d. y:s
hand upprepade gånger omskapats efter
den yppigaste franska barocksmak så
fullständigt, att arkitekten med tydlig
tillfredsställelse förklarar varje spär av
byggnadens medeltidskaraktär vara
fullständigt dolt och maskerat.
Barockceremoniens grundschema har sedan
omformats av de växlande modestilarna ända
tills Sundvall vid Gustaf III:s
begravning skapade ett ceremonirum av helt
annan karaktär, blott såtillvida likt sina
föregångare, att det i allt väsentligt
avvek från Riddarholmskyrkans verkliga
utseende.

Alla dessa av svart sammet och kläde,
silvergas, skulpturprydda uppbyggnader,
transparanger och ljuspyramider skapade,
dystert praktfulla interiörer utgöra
tillsammans den bildserie vi nu äga av
Riddarholmskyrkans inre från gångna
tider, ett material som just ej kan sägas
i första hand upplysande för
kännedomen om en milt och kyligt harmonisk
unggotisk tegelkyrka, byggd för ett
franciskanerkonvent under våra nordliga
breddgrader. De direkta och indirekta
verkningarna av dessa upprepade
ombyggnader för sorgefesterna ha liksom
skymt bort och fördunklat bilden av vad
Riddarholmskyrkan egentligen och
ursprungligen var. Efter
begravningsdekorationernas stora glanstid kommer med
i8oo-talsromantiken troféskruden som ett
mycket framträdande och omklädande
element i kyrkointeriören. Samtidigt
uppstår legenden om Johan III:s
genomgripande ombyggnad av den medeltida
fran-ciskanerkyrkan. Tron på att hela
högkoret härstammade från denna period
har först i samband med den nu
avslutade restaureringen bragts ur världen.

Och det torde med visst fog kunna
sägas, att just denna restaurering i stort
sett gett oss tillbaka den medeltida
kyrkan och utan några hårda ingrepp
opererat fram ett helhetsintryck av skär
unggotik, som är kyrkans grundelement i
trots av alla renässansens och
barockens tillsatser, och utan att dessa i
någon väsentlig punkt behöft offras.

Kyrkan, sådan den nu står, är samma
byggnad som vid 1200-talets slut
uppfördes för gråbröderna i intimt samband
med klostrets övriga byggnader. Den
stod medeltiden ut sammanvuxen med
klosterkomplexet, av vilket numera
endast fragment återstå. Sedan
klosterhusen försvunnit kringbyggdes kyrkan
med nya utanverk, som från vilken sida
man än nalkas henne tillkännage den
nya betydelse hon fick samtidigt med
ingången av vår politiska storhetstid
under 1600-talet; Gustaf II Adolfs beslut
strax fore utresan till det tyska kriget
att välja sin gravplats i
Riddarholmskyrkan söder om högkoret och intill
konungarna Magnus Ladulås’ och Karl
Knutssons gravar, blev inledningen till
denna period, under vilken de
förnämsta stormännen och framför allt 30 åriga
krigets härförare byggde sina gravkor i
en tät krans kring den forna
klosterkyrkan. Som storhetstidens
minnestempel och kungarnas gravkyrka har
Riddarholmskyrkan alltsedan dess
uppehållit sitt anseende. Den reparationsperiod
som nu lyft byggnaden ur ett rätt
synbart förfall, har för gravminnena betytt
en ingående och respektfull omvårdnad,
som länge torde komma att stå som
mönstergill, men för kyrkan som helhet
har denna reparation framför allt betytt
den medeltida byggnadens synbara
åter-uppståndelse med sin samtida målade
dekorering, en förut undanskymd och
förbisedd faktor.

När kyrkan nu åter blivit tillgänglig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0018.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free