- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
12

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Riddarholmskyrkan. En överblick efter den avslutade restaureringen. Av Sigurd Wallin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigurd Wallin

Magnus Ladulås bild å monumentet i högkoret.

Riddarholmskyrkan ter sig vid denna
jämförelse både till arkitektur och
målning betydligt spensligare och sprödare.
Emellertid visa även
Strängnäsmålningarna en skarv mellan två perioder, fastän
ej heller här av den art, att skillnaden
framstår i helhetsintrycket, utan först
blir tydlig genom en mera ingående
granskning. I båda kyrkorna har
enhetligheten bibehållits därigenom att man
vid kompletteringsarbetet avsiktligt
anpassat sig till begynnelseperiodens
form-och färganslag.

Dessa skilda målningsperioders
inbördes likheter och olikheter ge oss en
viss kunskap om förhållandena vid deras
tillkomst. Alla äro till sin egentliga
karaktär och den arkitekturbetonande
tendensen gotiska, men mest av den nära
angränsande romanska smaken har
stannat kvar i Strängnäsmålningarna från
begynnelseperioden. I färgskalan
överväger här den romanska
färgsammansättningen rödbrunt och grönt. Jämförd

härmed står Riddarholmskyrkans
begynnelseperiod på ett klarare gotiskt
stadium med sin för stilen karakteristiska
färgskala i blått och rött samt sin större
naturalism i formerna.
Riddarholmskyrkans slutperiod är en fortsättning och
utveckling av den tidigare, och
Strängnäs domkyrkas slutperiod förenar i sitt
fortsättande av begynnelseperiodens
skema vissa element från
Riddarholmskyrkans senare period, ett förhållande som
visar latt domkyrkomålningarna, i ehuru
tidigare begynta, blevo senare
fullbordade än Riddarholmskyrkans. Att samma
målarelag skulle ha utfört de båda
kyrkornas dekorering synes ej antagligt.
Karaktär och teckning visa i
Riddarholmskyrkan en större finess och en
sprödare känslighet. Dock är samhörigheten
i stort mycket tydligt ådagalagd. En
jämförelse med kända byggnadsdata
bestyrker denna ordning för målningarnas
tillkomst. Tydligen ha domkyrkans äldre
målningar varit färdiga vid kyrkans äldsta

12

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1923/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free