- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
24

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaviansk opera. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Agne Beijer

»Theatern föreställer Thetis trägård vid havs-stranden, hvilken utgör fonden af Theatern, hvarest til
vänster denna Gudinnas palats synes.» Den arkitektoniska uppbyggnaden i bakgrunden måste alltså
tänkas utbytt mot en havsfond. Originalet bär också följande påskrift i blyerts (av Gustaf III:s hand?):

Premier acte la mer dans le fond.

Thetis och Pelée. Akt. i. Tuschlavyr.
I Nationalmuseum..

artistiskt fulländat uttryck, hade operan
under barocken utvecklat sig till en
tummelplats för den musikaliska och
poetiska fantasiens mest otyglade nycker,
till en praktfullt iscensatt lek med toner
och ord. Spelregler för leken funnos
nog, understundom både invecklade och
tyranniska, men med de lagar som binda
det verkliga livet hade de föga
gemensamt. För den klassicistiska estetiken,
som med Aristoteles i konsten såg
enbart en imitatio, en efterhärmning av
naturen, var operan sorgebarnet, vars
trots allt bestickande charm och
expansiva livskraft man icke kunde förneka,
men som man dock, tyvärr, i kraft av
sina teorier måste frånkänna poetiskt
existensberättigande.

Obekymrad om sin illegitima börd
fortsatte operan sitt segertåg genom

Europa och besatte under 1600- och
1700-talen de flesta furstliga
residensstäder av någon rang. Rätt snart
delar den sig på två fronter, den italienska
och den franska, om vilkas företräden
och nackdelar striden under hela
1700-talet står utomordentligt hård, utan att
någondera partiet kan anses ha avgått
med seger. Som läget var ungefär vid
den gustavianska operans tillkomst,
kunde båda var för sig åberopa större
trohet mot musikdramats ursprungliga idé
på någon punkt, fransmännen med sitt
deklamerande recitativ, som i det längsta
strävade att bevara enheten mellan
poetisk och musikalisk fras, italienarna med
en libretto, ur vilken efter Zenos och
Metastasios reformverksamhet det
övernaturliga maskineriet skurits bort, så
att den numera i sin litterära form kom

24

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free