- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
26

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaviansk opera. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Agne Beijer

Thetis och Pelée. Akt. 2 s c. ‡—5. Crayon.

Ur en volym dekoratio?isbilder i Nationalmuseum.

»Theatern förändras til et ställe för Olympiska spelen, hvarvid Folket intager Amphitheatern.» — Enligt
anteckning av Gustaf III i ett av Kungl. Bibliotekets exemplar av textboken utbyttes den avslutande
stadsbilden mot en palatsfond, som skymtades genom en triumfbåge.

icke kunde nyskapas ur intet. Var Gustaf
en ärekär patriot, som ville se sitt land
på höjden av sin tids civilisation, så var
han däremot långtifrån någon
protektionist i intellektuella och konstnärliga
frågor. Av utländska förebilder
tillgodogjorde han sig allt som lät sig utnyttjas
för hans egna syften. Också vårt första
operaprogram, Uttinis Thetis och Pelée
till text av Wellander efter plan av
konungen själv, är ett typiskt prov på
denna hans eklekticism, ur vilken dock
till slut någonting verkligt nytt och
väsentligt svenskt framkom. Texten är
en bearbetning av en fransk pjes,
musiken däremot komponerad av en
italienare. Denna motsättning är icke
tillfällig, utan fullt programenlig och inne-

bär ett medvetet ståndpunktstagande i
striden mellan fransk och italiensk opera.
Så bisarrt det kan förefalla den som
något känner till Wellanders svaga
libretto och Uttinis ofta ganska intagande,
men konventionella och föga djupt
syftande musik, anteciperar detta försök till
närmande mellan de båda stridande
parterna på visst sätt Glucks stora
reformoperor några år senare, detta sagt utan
ali jämförelse för övrigt. Vad Gustaf III
framför allt ville ha med av den franska
operan var den livfullare dramatiska
aktionen med sina talrika i handlingen
inkomponerade divertissements, sina
gudauppenbarelser och sin mytologiska
härskara, med ett ord hela den
mångfaldiga och brokiga sceniska apparat som,

26

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0042.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free