- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
27

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaviansk opera. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G ti s t av i a ii s k opera

Thetis och Pelée. Akt. ‡ s c. 8. Akv ar eller ad b i s te-t e c knin g.

I Nationalmuseum.
»Theatern förändras til en gruflig enslighet.»

säga vad man säga vill, ali opera med
något av tyngdlagens kraft måste förr eller
senare falla tillbaka på. Samtidigt ville
de musikaliska auktoriteter, som ägde
att bestämma över den delen — kungen
själv intresserade sig mindre för musik
— för ingen del avstå från den vokala
festivitas, den rika lyriska blomning som
omedelbart tjusade i den italienska operan.

Den poetiska och musikaliska
kompositionen betecknar emellertid endast
tvenne sidor av operans mystiska
triangeltecken. Basen för det hela utgjordes
av den återstående tredje sidan: den
sceniska formgivningen.

Man har med stöd av samtida
yttranden velat göra gällande att operan av
Gustaf III valdes framför talscenen
uteslutande av den anledningen att det
svenska språkets otjänlighet för dramat
blev mindre störande där än eljest.
Motivet må ha spelat in vid kalkyleringen,

men det är säkerligen högst oriktigt att
tro att vi endast i brist på bättre fingo
en opera och icke något annat. I själva
arten av Gustaf III:s obestridliga
begåvning som teaterman låg något som måste
ha fört honom till operan. Han var född
regissör, och som regissör långt mer än
som självständig dramatisk författare —
trots det att hans produktion som sådan
är rikare än någon annan samtida svensks
— är det också han sätter in något
väsentligt nytt både av stoff och idé i svensk
fantasihistoria. Så bunden som den
dåtida taldramatiken var vid vissa givna
sceniska formschemata var det endast
genom operan han kunde finna utlopp
för vad han hade pä hjärtat.

Och den utomordentligt
betydelsefulla insats i vår kulturutveckling som
premiären på Thetis och Pelée innebar
ligger enligt min mening i främsta
rummet på detta område.

27

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0043.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free