- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
30

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaviansk opera. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Agne Beijer

Iphigenie uti T aur i den. Akt. i. Lavyr i bistre av Dugourc.

I Albertina-samli?igen i Wien.

En traditionalism sådan som denna
vittnar ingalunda om någon fantasiens
sterilitet, utan blott om en kontinuitet i
fantasilivet som vår tid har svårt att
fatta. Fantasi är icke endast förmåga
av ständigt nya infall, det är också kraft
att intensivt uppleva det irreala. Just
därför att denna den »nyktra»
klassicismens människor togo dikten så hårt åt
sig, objektiverade de den för sig och låste
fast den med traditionalismens
järnkät-tingar.

Och sinnenas glädje var därmed
sannerligen icke heller utesluten ur
barockoperan.

Mot den dekorativa bakgrund, varom
våra bilder ge en föreställning, spelade
en rikedom av stiliserade dräkter i
paljetterade och skimrande stoffer, där
allt gjordes för att fånga upp det
sparsamma ljuset från kristallkronor och
ramper. Vår tid har gjort sig mycket lustig

över den bisarra utstoffering av den
antika historiens och mytologiens gestalter,
som man gjorde sig skyldig till, med
styvkjolar och tonneleter, pudrade
peruker och rödklackade skor. Förhållandet
är härvidlag detsamma som i fråga om
dekorationerna. Den tidens teater
åsyftade ännu icke att suggerera några
historiska stämningar, blott att för sin egen
tids publik hålla upp en trollspegel, där
den kunde känna igen sig själv i
idealiserad eller kanske snarare intensifierad
gestalt. Den antika nomenklaturen var
i grund och botten helt ovidkommande,
en maskerad.

Aktion och plastik utmärktes av en
avmätt men vältalig grandezza, det
naturliga komplementet till de vidlyftiga
dräkternas och de plymagerade
huvudbonadernas linjer. Samtidigt medgav
själva stiliseringen en långt större
elasticitet i känsloutbrotten än vår tids

30

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free