- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
33

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaviansk opera. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Giistaviansk op era

Gustaf Vasa. Slutscenen. Oljemålning av Per Hilleström.

Tillhör kapten Björn B arkman.
Åtta riddare upplyfta Gustaf på en sköld och bära honom ikring Theatern».

vis lika stark form. Blotta vetskapen att
Gluck varit en ideell makt hos oss tvingar
till en väsentlig omredigering av de
föreställningar om 1700-talets preciösa och
petrifierade porslinsmänniskor, som ännu
på alltför många håll äro gängse. Det
är operans kanske största bragd att
så tidigt ha fört in denna friska ström
i vår kultur och att därigenom ha gjort
sig till en brännpunkt för det bästa och
ädlaste i svenskt känsloliv.

Man brukar, med rätt eller orätt,
sammanställa Gluck med den
»nyklassiska» riktningens representanter på andra
områden. Hans Iphigenia på Tauris
griper oss med hela makten av en vision
ur det förgångna. Men det romantiska
3—Ord och Bild, 32:a årg.

händrömmandet i ett historiskt förflutet,
som hos Schiller i Die Gotter
Griechen-lands, har säkerligen legat Gluck tjärran.
Han har velat ge det idealt mänskliga
sådant han fann detta i den antika
sagan, men icke åsyftat en tids- eller
lokalfärg för dess egen skull. Det är ett
renässansprogram och icke en romantisk
tanke han förverkligar.

Också har han icke heller, om vi se
närmare efter, gått utanför barockoperans
traditionella ämneskrets eller avsiktligt
brutit ned den mytologiskt-heroiska
fantasibyggnad i vilken även Thetis och Pelée
inrymdes. I det sceniska framförande
man gav hans operor markerades till en
början ingen yttre stilskillnad, och en

33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0049.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free