- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
35

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gustaviansk opera. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Giistaviansk op era

funktion. En »beau désordrev har
efterträtt den stela symmetrin i
dekorationernas uppställning och brutit ned den
stränga observansen i regi och aktion.
Under Kellgrens hand skimra replikerna
som blanka stålklingor eller tona med
kraften av en trumpetfanfar. Naumanns
ädelt rena musik, ömsom innerlig och
vek, ömsom ståtlig och pompös, gjuter
ett skimmer av ljus och nordisk idealitet
över allt stridsbuller och segerlarm.

Högst nådde utan tvivel Desprez,
vars geniala pensel avvann de nya
motiven en hittills oanad skönhet och
suggestionskraft. I denne konstnär hade
konungen funnit en man som smidigare
än någon annan kunde följa hans
intentioner. I det föregående hade sceneriet
varit en dekorativ bakgrund, mot vilken
de agerande personerna tecknade sig.
Med Desprez rycka dekorationerna
plötsligt fram i första planet. Här
individualiseras kulisser och fondstycken och
deltaga direkt i handlingen, bli en
dramatisk makt, bli tanke och idé. För
oss, som endast på litterär väg kunna nå
det gustavianska dramat, är det ytterst
viktigt att förstå detta.

Det är en allvarlig revolution som
härmed fullbordats inom den svenska
klassicismens poetiska republik. Något
nytt och stort har vunnits, en
konstnärlig form för ett nytt innehåll. Det är
som befunne vi oss med ett slag mitt
uppe i romantiken. Alla forsyndelser
mot detaljtroheten till trots kan man
här verkligen tala om en tids- och
lokalfärg för dess egen skull. Den historiska
stämningens starka estetiska värde som
sådan är uppdagat, och vad mera är,
den har fått en yttre gestaltning som i
effektfull djärvhet och dekorativ prakt
icke står något av den historiserande
1800-talskonsten efter.

Å andra sidan har också mycket gått
förlorat. Inom den strikt klassicistiska

Kostymbild för Gustaf Vasa.
Akvarell av Desprez.
I Nationalmiiseum.

teatern hade ancien régime ägt ett
uttrycksmedel för sitt eget sätt att tänka och
känna, att se och uppleva, med ett ord
för sin egen stil. Med Gustaf Vasa och
Gustaf III:s övriga historiserande dramer
vandra vi redan på det århundrades
vägar som varit mera lyhört för alla andra
tiders röst än sin egen, som i dikt och
konst tid efter annan iklätt sig än den
ena än den andra stilepokens dräkt som
en maskeradkostym och glatt sig åt dess
brokighet, men under tiden tappat bort
sig själv, glömt att bygga sitt eget hus.
Ingen verklighetsflykt har kanske varit
ödesdigrare än denna.

Och likväl finns hos ett verk som
Gustaf Vasa så mycket av äkta och
naiv konst, så mycket av medryckande
teatral festivitas och glans, av det som
tillhör alla tider, att vi obetingat måste
ryckas med och stämma in i segerjublet

35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free