- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
61

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Från Stockholms musikliv. Av Albert Spitzer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms musikliv

Carmen. Första akten. Torg i Sevilla.
Dekorationsskiss av Gustavo Bacarisas.

ens början av Carmens segertåg genom
världen, att han gick bort som en slagen man.

Är nu Carmen det enastående
musikdramatiska mästerverket, såsom många
förmena, »operornas opera», en benämning
som annars plägat förbehållas åt Don Juan?
Det har sitt stora intresse att se, hur den
med Bizet samtida kritiken bedömde
verket. Henri Blaze de Bury är nästan
entusiastisk, men ej förbehållslöst. »Utan att
ännu bjuda oss allt man kunde vänta av
en så höggradigt intellektuell och
framåtgående begåvning, utgjorde Carmen en
avgörande etapp.» Ad. Jullien däremot är
mycket skarp. Han ser i operan en lång
rad kompromisser och eftergifter för
allmänhetens smak, klandrar (med rätta) texten
som en urvattning av Mérimées berättelse.
Det var omöjligt att göra ämnet älskvärt
och behagfullt, bättre då att låta det förbli
upprörande och hemskt. Musikens stora
förtjänster, särskilt den utomordentliga
instrumentationen, prisas: verket är ytterst

färgrikt och levande, där det är som bäst.
Var gång Bizet fått sätta musik till en
scen från Mérimée har han varit lyckligt
inspirerad, men skall han behandla de
personer och scener librettisterna hittat på
för att förvandla novellen till
opéra-comi-que blir han tarvlig, vulgär och har
ingenting eget att komma med (ne tire rien de
son sac). Ej minst gäller detta om
skyddsängeln Micaëla, vilken både de Bury och
Jullien ironiskt beteckna som en ny
upplaga av Alice i Meyerbeers Robert.

Carmens världsframgång får tillskrivas
flere orsaker. Musikens ursprunglighet har
överskattats. Att Bizet rönt stark
påverkan från många håll har varit lätt att visa.
Stilen är heterogen: operettartad,
opéra-comiquemässig, högdramatisk om vart
annat. Men »Wer vieles bringt, wird manchem
etwas bringen», säger Goethe. Carmen är
musik för de få och för de många. Hur
högt den skattades av Nietzsche torde vara
känt; vilken roll den spelat i hans liv

61

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free