- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
94

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Om danskonst och annat från Bali. Av Tyra Kleen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
»Galloh.»

mot balineserna i övrigt, som gå i det
närmaste nakna, äro danserskorna helt
klädda, så när som på ansikte,
händer och fötter. De ha en långärmad
tröja, antingen vit eller av guldbrokad,
vävd med äkta guldtråd eller handmålad
med bladguld s. k. »prada». Däröver ett
litet kort harnesk av läder med äkta
förgyllning och genombruten utsirning.
Av samma material och med infällda
stenar (eller glasbitar) i olika färger är
en »bebadong», d. v. s. en uddad platta,
som bäres på bröstet och ursprungligen
var ämnad att innehålla en ficka för
amulett men småningom urartat till att
bli enbart dekoration. Så komma
nyssnämnda, hårt lindade silverputtees och
så en fotsid kain — rektangulärt
tygstycke som bäres som kjol — av
guldbrokad eller prada eller någon vävnad
i starka, brokiga färger och mönster i
oändliga variationer. Framtill bäres till
somliga kostymer en rakt nedhängande
»lama» av tung brokad med glittrande
paljetter, vilkens stelhet under dansen
skall bilda kontrast mot den bakom
densamma vridande och sprattlande,
volymlösa ormkroppen. Echarpes av tunt
och lätt infödingstyg, handmålat med
ornament i granna färger, fästas på
olika sätt vid de olika danserna och
olika kostymerna; deras långa fladdrande
ändar manövreras med i luften och spela
stor roll i dansen. Som kronan på det
hela kommer huvudbonaden, »galongan»,
vilken varierar i form till de olika slags
danserna. Den är vanligen ett enormt
stort och komplicerat konstverk av
förgyllt läder med handutskuren
ornamentering och besatt med stenar (eller
imitation) i olika färger samt med levande
blommor fastsatta på därför avsedda
metalltrådsställningar. Detta dekorerande
av huvudbonaderna med levande
blommor tar flere timmar i anspråk, och de
vara naturligtvis bara en kväll. Till en
dans som heter »gallo» hör en väldig,
svart hårperuk, som, fastsatt vid
galongan, täcker hela ryggen nästan ner till
fötterna och är översållad med ett slags
feta, gulvita blommor, som fastsättas en
och en i peruken. Blommor spela en
stor roll i Balifolkets klädsel i allmänhet
och danserskornas i synnerhet. Till en
annan dansart som heter »Sisia» består
huvudbonaden av ett kokosnötskal

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free