- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
126

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - En målares resa. Av Georg Nordensvan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En målares resa

Av Georg N or den s v an

JOM TITELN änger är Georg
Paulis nya bok — som utkom till
julen på Bonnierska förlaget — en
reseskildring, tillhör alltså en genre
som odlas flitigt i våra dagar, då — som
författaren yttrar på första sidan — »alla
resa och alla, eller de flesta, skriva». I
själva verket är genren knappast förkastlig.
Var det inte själva Jules Lemaitre som fann
det bra mycket behagligare att sitta i sin
länstol i Paris och läsa om avlägsna länder än
att underkasta sig besväret att själv kuska
omkring och titta? Även om man inte helt
delar denna franska åsikt, så behöver man
ej anse reseskildringen som litteraturgren
vara att ringakta, låt vara att den idkas
också av klåpare — vilket för övrigt är
fallet även med alla andra litteraturgenrer
och konstgenrer. Vår svenska bokvärld
skulle vara fattigare, om Egron Lundgrens
En målares anteckningar och Georg Paulis
En målares resa stannat i resenärernas
anteckningsböcker. Att Pauli bugar sig för
sin illustre föregångare i konsten att skildra
koloristiskt med svart bläck är för resten
självfallet — han är ju själv målare och
en spirituell iakttagare och stilist.

Hans resebok håller läsaren i hög grad
vaken och intresserad, ungdomligt livfull
och rik på observationer, reflexioner och
hugskott som den är. Det är en målares
öga som sett och en målares intryck som
tagit sig uttryck i ord. Ingen annan än
en konstnär skulle ha kommit på den idén
att så som sker i den överblick av
rundresan Stockholm—Rivieran -
Sicilien—Nordafrika—Spanien—Paris—Stockholm, som
inleder boken, fastslå synintrycken, färgerna,
det atmosfäriska på olika breddgrad och i
olika natur. Häri har skildringen sin
särprägel eller — om uttrycket tillåtes — en
av sina särpräglar.

Det behöver alltså ej framhållas, att
iakttagelserna äro allt annat än torra
uppteckningar. Från en av Paulis äldre
tidningsartiklar minns jag uttrycket: »Varför
skall man alltid behöva tycka någonting?»
Det hjälper inte, han tycker alltid det ena
eller andra, i hans nya bok jagar det ena
intrycket det andra, ger ofta anledning till
jämlörelser, tankarna flyga fiån tropikerna
till hemlandet och från nuet till det flydda.
Den lätt och obesvärat kåserande stilen
inbjuder till tankeskutt och saltomortaler,
tillåter att ett uppslag kastas fram och
försvinner, att en intresserande utredning helt
tvärt avbrytes — läsaren får föra den
vidare efter förmåga och får efter behag
»tycka» eller slippa tycka.

Ett par belysande rader ber jag att fa
citera. Scenen är en bergsluttning på
Siciliens kust, målaren har kastat undan sin
påbörjade studie, föredrar att gassa sig i
gräset, finner sig ligga som i ett aeroplan
— »jorden och havet simma i eter» —
och finner det skönt att få vara människa
och målare utan att oupphörligt behöva
måla med pensel. Han skriver: »Varför
skola vi målare ständigt bli plågade av den
pockande naturen? Ha vi inte avskaffat
naturen eller avsatt henne som vår
envålds-härskarinna? Realistperioden ligger fjärran,
och det är numera möjligt att — vi som
andra — få vara endast sommargäster i
naturens sköte».

Att kåseristil inte behöver vara
struntprat, att man kan tala allvar i lätt form
är något som vår läsande allmänhet inte
alltid har klart för sig. Den resande
målaren, som inte uteslutande reser för att
få gona sig i solen och som inte kan och
inte heller vill låta bli att ha tankarna
med sig, framkastar synpunkter, som en
och annan av hans samtida torde läsa med

12 6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free